1
כדי לזרז חבירו ואין בלבו לשום נדר כו' אלא דעתו היה לג' דינרים וכתב הר"ן שאע"ג שדעתו היה לג' דינרין מוכר יכול ליתנו בפחות מג' ולוקח יכול ליתן בו יותר כיון שמשמעות הנדר אינו אלא לזרז אע"פ שהסכימו בלבם לג' דינרין דברים שבלב הוא ומיהא אין המוכר רשאי ליתנו בשקל ולא הלוקח רשאי ליתן סלע שהרי עיקר משמעות נדרם אינו אלא לכך ואיכא מ"ד דאפי' בכה"ג לא חייל נדרייהו עכ"ל ול"ד כשנותן לו בפחות מג' למאי דאמרינן בסמוך אם אמר המוכר קונם אם אפחות לך כו' דהתם היה ההפלגה ביניהם יותר מב' דינרים ואין דרך להפליג כ"כ כדי לזרז ומש"ה ודאי לנדר גמור נתכוון אבל הכא אפי' מתחילה לא היה ביניהם כ"א ב' דינרין ולכן אמרינן שנתכוונו לזרז: