לכ"ע אינו חוזר כו' לשון המרדכי ספ"ק דברכות לאבי העזרי ה"פ ר' אליעזר אומר שכך יצא בהאל הקדוש כמו בהמלך הקדוש ושניהם כאחת טובים אבל לרב עדיף המלך הקדוש ומיהו בדיעבד יצא ונ"ל דהא דנדחק אבי"ה לפרש כך הוא משום דק' ליה ל' דרב דאמר כל השנה מתפללין כו' דמשמע דלכתחלה קאמר ומדפליג ר"א עליה כדמשמע ל' דר"א אומר ע"כ צ"ל דר"א ס"ל דאפילו לכתחלה יוצא דאם לא כן מנ"ל לר"א לאפלוגי דלמא גם רב מודה בדיעבד וכדמשמע לשון דרב וכמ"ש וק"ל ומ"ש רבי' על דברי אבי"ה וכן כתב הראב"ד ז"ל ב"י ומ"ש רבי' שהראב"ד כתב כדברי אבי"ה בהשגות בפ"י מה' תפלה כתב הראב"ד שיש מי שמפרש כן אבל אינו מכריע בהדיא שיהיה דעתו כן עכ"ל ולע"ד נראה להוכיח שהראב"ד לא ס"ל כוותייהו דההוא י"מ שהרי ב"י הביא מיד אחר זה שא"ח כתב בשם הראב"ד אפי' אמר מלך אוהב צדקה ומשפט או מלך המשפט חוזר ע"כ. וכ"כ הכלבו בשמו בהל' תפלה מ"ש וכדי שלא יסתור דבריו זא"ו ע"כ צ"ל שבשם י"מ כ"כ ולי' לא ס"ל. ורבינו צ"ל שהוא לא ראה מ"ש הא"ח בשמו ועלתה על דעתי שס"ל כמ"ש בשם י"מ בהגהות וק"ל: