1
בערב כל העם יושבין וכו' ואי' חוזר ומתפלל בקול רם ערבית לפי שאין תפילת ערבית חובה לפיכך לא יברך ברכות לבטלה שאין כאן אדם שנתחייב בהם כדי להוציאו י"ח. עי' מ"ש בזה בפ"א ה"ו מהל' תפילה עיי"ש. והנה למ"ש לעיל בפ"ח ה"ט דעיקר תפילה בציבור לדעת רבינו ע"י התפילה בש"ץ עיי"ש וא"כ הרי גם בערבית לענין זה אף דהוי רשות מ"מ לא הוי לבטלה לענין שיהיה בציבור. וי"ל דכיון דלא שייך להוציאו בעיקר חיובו לא שייך צירוף להיות בציבור בערבית עי"ז רק הצירוף לענין ברכו בלבד וצ"ע. נראה דעיקר החזרת התפילה מש"ץ לשאינן בקיאין או ברשות הציבור רק לענין ברכו ולא לתפילה: