אסור לו לאדם לעבור אחורי ביהכ"נ בשעה שהציבור מתפללין אא"כ נשא משא וכו' או שהיה לביהכ"נ שני פתחים בשני רוחות שהרואה אומר שמא ילך ויכנס מפתח האחר וכן אם היה בעיר שתי בתי כנסיות יאמר הרואה שמא ילך לביהכ"נ הרגיל בו וכו'. ועי' בב"י בסי' תרע"א שהקשה דבחנוכה הוי להיפוך בשני רוחות לחוש יותר ועיין מ"ש ע"ז ובט"ז ס"ק ט' ובמג"א ס"ק י"ב ובפר"ח שם ובשו"ת חכם צבי סי' צ"א עיי"ש. והנה מלשון הגמרא אבל איכא פתחא אחרינא לית לן בה וברש"י ס"א ע"א בד"ה ואי איכא פתחא אחריתא אין כאן בזוי דמאן דחזי סבר בפתחא אחרינא ליעול עכ"ל. וכן נראה מלשון רבינו שהרואה יאמר שמא ילך ויכנס מפתח אחר אף דלא הלך שם ג"כ עכ"פ לא שייך חשד. והנה בעלמא מצינו חשד אפי' בכה"ג לחוש להראות שאינו נכנס גם שם. ונראה דאלה שבביהכ"נ לא יראו שאינו הולך לשם ואלה שבחוץ כמוהם הוא ג"כ מבחוץ על שכבר התפלל כמוהם אבל למ"ש בר"ן סוף פ"ק דמס' ע"ז מובא בב"י בסי' רמ"ד דלא שרי רק כשאמת כן לסלק המראית עין עיי"ש צ"ע דכאן משמע אע"פ שאינו אמת: