במד"א וכו' וכהן שעבר ועלה לדוכן במנחת יוה"כ הואיל והדבר ידוע שאין שם שכרות הרי זה נושא כפיו ואין מורידין אותו מפני החשד שלא יאמרו פסול היה לפיכך הורידוהו. נראה מזה כמה חמור החשד דבמנחה דעלמא כנראה אף בקראו דהוי ביטול מ"ע וכמ"ש ז"ל משום אמור להם החיוב על הישראל לקרותו וביטלו משום הגזירה אטו חשש שכרות ולא חשו על ביטול נשיאת כפים ומשום חשד שרו. והנה מלשון התרגום שהביאו ז"ל כד תימור להון לא נראה דהוי המצוה להקרות הכהנים על הישראל אבל בלשון אמור להם דאיתא בגמ' דהוי עשה נראה דהוי מצוה עליו וצ"ע. ועי' בס' ישועות יעקב שם ס"ק כ"ה שהביא ראיה מירושלמי במס' נזיר המובא בתוס' במס' סוטה ל"ח ע"ב בד"ה כל כהן מהו שיטמא אדם לנשיאת כפים אחוי דר' אבא אמר וכו' בשם ר' אחא מטמא כהן לנשיאת כפים שמע ר' אחא אמר אנא לא אמר כלום וכו' אלא כיון דאמר וכו' כל כהן שעמד בביהכ"נ ואינו נושא את כפיו עובר בעשה וסבר למימר עשה דוחה לל"ת אמר אנא לא אמרית וכו' עיי"ש. ושם לא היה אמרו להעלות ונראה כדעת הר' מנוח דבלא קראו ג"כ עובר בעשה דכה תברכו עיי"ש. ולמ"ש י"ל דטעה וסבר דאמור להם עשה על ישראל. ואם באמת נאמר כן טעה בהאי דסבר דדוחה לעשה ול"ת. ומצאתי בהפלאה במס' כתובות דף כ"ד ע"ב בד"ה דאיסור עשה שכתב דמ"ע דנשיאות כפים על הישראל כמו על הכהן והביא ראיה מיבום דבתורה על היבם והוי על שניהם עיי"ש. ועי' ברשב"א בשו"ת ובאבודרהם דדעת הראב"ד ביבום דלא הוי רק עליו בלבד ולא על היבמה עיי"ש. אמנם מביא בשם ס' החרדים דמצוה ג"כ על הישראל להתברך עיי"ש וא"כ לפ"ז ליכא ראיה מהירושלמי לדעת הר' מנוח הנ"ל. אבל לפ"ז בישראל יהיה החיוב ביותר מבכהן דכהן יוכל לפטור א"ע שלא ליכנס לביהכ"נ כמו דאיתא בירושלמי ובפוסקים ועי' חולין דף קל"ג ע"א ולפרוש כפיו עדנא אניס ליה ועיין ברש"י שם וישראל מחויב לקרוא לכהן ולהיות מתברך. ונראה דאם אין כהן אחר גם על הכהן המ"ע להביא א"ע לידי קריאה וברכה והנה בלא"ה אמרינן במס' מנחות ענשיתו אעשה וכמ"ש בתוס' וסמ"ג וברא"ש בכמה דוכתי דיש להביא א"ע לידי חיוב מ"ע ורק באניס ליה עדנא א"צ להביא א"ע. ונראה להביא א"ע לידי עשה לא שייך עשה דוחה לל"ת כדאי' בירושלמי דסבר כן דדוקא בעשה דהוי בחיוב דחי וכדאיתא אי אמרה לא בעינא וכו' במס' כתובות דף מ' וביותר למ"ש ז"ל בטעם הדחיה דלא נאמרה הל"ת במקום עשה בכה"ג נאמר להיפוך דלא נאמרה העשה במקום ל"ת דל"ת חמיר כדאי' במס' יבמות בפ"ק בסוגיא דעליה עיי"ש: