וכתב המרדכי פ' ה"ה בשם מהר"ם דשום צורה אסור לעשות אלא בולטת וכ"ה במכילתא אבל לצור בצבעונים מותר אפי' לישראל עצמו לצור אבל חותם בולט או שקוע ודאי אסור לישראל לעשות כן ומשמע מדאסר לעשות חותם שקוע דמיירי אפי' בצורת חמה ולבנה ואפ"ה ע"י צבעונים שרי וכ"ה בתשובת מהר"ם במרדכי פ' כל הצלמים דלא שייך לומר דלא תעשה לך בצר במיני צבעונים שאינו לא בולט ולא שקוע ולכן אותם המציירים צורות במחזורים ותפילות ליכא למיחש משום איסור עכו"ם אבל אסור לעשות כן משום שמסתכלים בהן בשעת התפילות ואין מכוונים לבם לשמים עכ"ל: And the Mordechai wrote in Chapter 55 in the name of Maharam that no image is forbidden to be made unless it is protruding, and so it is in the Mekhilta, but to draw with colors is permitted, even for a Jew himself to draw. But a protruding or indented seal is certainly forbidden for a Jew to make and it seems from the prohibition to make an indented seal that it applies even to the images of the sun and the moon and even so, by means of colors, it is permitted and so it is in the responsa of Maharam in the Mordechai, in the section on 'All the Images'. For it is not appropriate to say 'you shall not make for yourself' (an idol) with respect to colored images, because they are neither protruding nor indented and therefore, those who draw images in Machzorim (prayer books) and prayers do not need to be concerned about the prohibition of idolatry but it is forbidden to do so because they (the congregants) look at them during prayers and do not direct their hearts toward Heaven. end of quote.