בשנה השנית. ויעשו בני ישראל את הפסח וגו'. בפ"ק דפסחים בעי תלמודא אמאי קדמיה קרא אותו מעשה דשאו את ראש בני ישראל שבתחילת הספר להך פרשה דהכא שהרי האי מעשה תחלה הוא שהרי בכאן כתיב בחדש הראשון שהוא ניסן והתם כתיב באחד לחדש השני שהוא אייר ומשני אין מוקדם ומאוחר בתורה ומ"מ יש ליתן טעם בדבר שלפי שכל תורת כהנים היה באהל מועד ושם נמי כתיב באהל מועד וסמוך לאותה פרשה מדבר בדגלים ובחנייתם שהיה סביב למשכן הילכך קדמיה קרא. ורש"י פי' שלא התחיל הספר בהאי פרשה מפני שראה שמדבר בגנותן של ישראל שלא עשו אלא פסח זה כל אותן ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר ואי קשיא מאי גנות הוא זה והלא בביאת הארץ תלאו הכתוב שנאמר והיה כי יביאך וגו' ועבדת את העבודה הזאת וגם פסח זה לא היו מקריבים כי אם על פי הדבור י"ל דהגנות הוא שאם זכו ולא חטאו היו נכנסין לארץ משנה שניה והיו עושין פסח בכל שנה ושנה: בשנה השנית....ויעשו בני ישראל את הפסח במועדו, “in the second year after the Exodus....let the Children of Israel offer the Passover sacrifice at its appointed time;” in the Talmud, tractate Pessachim chapter one folio 6, the question is asked why the Torah first wrote the chapter about the census of the people in the first chapter of this Book, although it took place a month later than the observance of the first anniversary of the Exodus. The answer given there is that the Torah is not obligated to record events in their chronological order. Granted that this is true, it is nonetheless in order to enquire why the Torah departs from the chronological order when it does so. The reason may be that seeing the Book of Leviticus, containing all the commandments to be performed by the priests in the Tabernacle, and the tasks performed by the Levites were performed either at or near the Tabernacle, it was considered appropriate to continue with a subject closely related to that discussed in the Book of Leviticus. The flags, the order in which the Israelites encamped around the Tabernacle, were a natural continuation of what had been dealt with in the Book of Leviticus. Rashi explains that the reason why this Book does not commence with the observance of the Passover is that it draws attention to the fact that this was the only time in forty years that the Israelites did observe the anniversary of the Exodus in the manner prescribed. It is therefore an implied criticism of the Jewish people. If you were to ask that actually mandatory observance of the Passover was linked to residence in the land of Israel as spelled out in Exodus 13,5: והיה כי יביאך ה' אל ארץ הכנעני.....ועבדת את העבודה הזאת בחדש הזה. שבעת ימים תאכל מצות וגו', "it will be when Hashem will bring you to the land of the Canaanite........then shall you perform this ritual. For seven consecutive days you are to eat unleavened bread, etc.” So where is the implied criticism? Not only this; even this instance of offering the Passover was observed only after the Israelites had received specific instructions in verse one of our chapter. We would have to understand Rashi as implying that if the Israelites, due to their shortcomings, had not been forced to delay conquest of the land of the Canaanites for forty years, they could have fulfilled this commandment consecutively during all these years already.