ולזבח השלמים. כנגד כל התורה שנאמר וכל נתיבותיה שלום: ולזבח השלמים, “and as the peace offerings, etc.” this part of the offering symbolised the entire Torah, as it has been described as “peace” by Solomon in Proverbs 3,17: וכל נתיבותיה שלום, “and all her paths are peace.”
בקר שנים. שכתובה בשני לוחות: בקר שנים, “two oxen;” a hint at the Torah, whose principles have been spelled out on the two Tablets.
אילם חמשה עתודים חמשה. כנגד ה' דברות על לוח זה וה' על לוח זה. אילים חמשה, עתודים חמשה, “five rams and five he-goats.” An allusion to the five commandments engraved on each of the two Tablets.
כבשים חמשה כנגד ה' חומשי תורה וכל שאר עתודים כתיב חסר ווא"ו וזה מלא לפי שנתחדשו באותו יום ששה דברים ראשון לכהונה ראשון לנשיאים ראשון לקרבנות ראשון לחדשים ראשון ליציאת מצרים ראשון לאיסור הבמות זה מצאתי. ולא נהירא לי שהרי במס' שבת פרק רבי עקיבא מסיק אותו היום נטל עשר עטרות וכו' אלמא נתחדשו יותר מששה דברים לכך נ"ל דוא"ו דוקרבנו אצטריך ליה ללמוד שלא יתגאה. וא"ו דהכא רמז לו' צדיקים שיצאו מנחשון כדפי' לעיל. ומאי טעמא לא הקריבו אלא דבר מועט פר אחד איל אחד משל למלך שיצא לדרך והיו מביאין לפניו סעודה לפי הדרך ולפי הפונדק אמר להם המלך כך אתם מכבדים אותי אמרו לו אדוננו המלך בדרך אנו נותנין לפי הדרך ולפי הפונדק אבל כשתכנס נכנס עמך לפלטרין שלך אז תראה כמה אנו מכבדין אותך כך כשהוקם המשכן הקריבו הנשיאים קמעא אמר הקב"ה זהו כבודי בדבר מועט אמרו לפניו רבון העולמים במדבר אנו עומדין ולפי המדבר אנו מקריבין לפניך אבל כשיבנה בית המקדש במהרה בימינו ותכנס לתוך פלטרין שלך אז תראה כמה קרבנות וכמה פרים נקריב לפניך וזש"ה הטיבה ברצונך את ציון וגו' אז תחפוץ זבחי צדק עולה וכליל אז יעלו על מזבחך פרים ולא פר אחד וכן אתה מוצא בשלמה כשחנך את הבית מה כתיב שם ויזבח שלמה את זבח השלמים בקר עשרים ושנים אלף וצאן מאה ועשרים אלף ויחנכו את בית ה'. וכן בימי עזרא כתיב והקריבו בית אלהא דנא תורין מאה דכרין מאתן אמרין ארבע מאה: כבשים בני שנה חמשה,”five yearling sheep, during the first year of their lives.” This is an allusion to the Five Books of Moses. Whenever the word עתודים appears it is not spelled with letter ו as it is spelled here. Our sages said that this is to remind us that on this particular day when Nachshon offered his consecration offering there were six things that had never occurred previously in human history. 1) It was the first day that the priests began to function as such. 2). Nachshon was the first of tribal princes to function in that capacity. 3) He was the first of the Israelite people to present his offering next to the Tabernacle. 4) It was the first day of the first month in the Jewish calendar. 5) It was the first anniversary of the Exodus from Egypt. 6) It was the first day when it became forbidden to offer sacrifices to the Lord anywhere but in the Tabernacle. Private altars became taboo, even if the sacrifice offered was addressed to Hashem. Our author adds that this is what he had found (not quoting the source) He adds that he does not quite agree, quoting Rabbi Akiva in the Talmud, tractate Shabbat folio 10, having said that this day had been crowned with 10 crowns. It would follow that more than 6 items in human history occurred on that day for the first time.- In light of the above, it appears to me that the word וקרבנו, “and his offering,” is intended as a warning to Nachshon not to be proud of having been the first of the princes to be allowed to offer this sacrifice. The letter ו at the beginning of that word is a hint at the six outstandingly righteous descendants of Nachshon in the future, which I have explained earlier and which are found in Bamidbar Rabbah, on Numbers 13,7-9. As to the reason why he and all the other princes offered relatively inexpensive offering animal offerings, [apart from the expensive gifts which were not destined for the altar, obviously, Ed.] this may best be understood by a parable. When a king set out on a journey, his servants provided him with the minimum food and other necessities in order to make his journey pleasant. To the king’s question: “is this how you think you can accord me the honour due me,?” His servants replied: “this is what we provide at the time when you set out on the journey. Once you will have arrived at your destination, we will, of course, honour you far more appropriate to your achievements. When the Tabernacle was erected, the princes offered relatively inexpensive gifts. They explained that as long as the people were still in the desert they were not able to honour the Lord in the manner fitting for Him. As soon as the permanent Temple would be built, they would demonstrate that they would honour Him in style, as can be seen from the inauguration ceremonies when Solomon’s Temple was built, as described in Kings I, chapter eight at length. This is also what the Psalmist referred to in Psalms 51,20; “the You will want sacrifices offered in righteousness burnt and whole offerings; then bulls will be offered on Your altar. Similar consecration rites also were performed in the days of Ezra, when the second Temple was inaugurated. (Ezra, 6,17). (Compare Bamidbar Rabbah 13,1)