כי לא נחש ביעקב. לשון נסיון כמו נחשתי כלו' אין לנסות אם יקללם כי בודאי לא יקללם וכי תימא אין הקב"ה חפץ לקללם אבל ע"י כשפים וקסמים יכול אדם לקללם ת"ל ולא קסם בישראל שאין שום כשפים מועלין בהם שהקב"ה שומרם: כי לא נחש ביעקב, the word נחש here is to be understood as in Genesis 30,27: נחשתי ויברכני, “I have through testing found out that G–d has blessed me economically by your presence.” Bileam explains why it would be totally useless to even try and manipulate G–d [to Whom he refers to by the ineffable name. Bileam is seen by the sages as reincarnate of Lavan, and both, refer to the G–d of Israel by the ineffable name, a name that Pharaoh refused to admit he had ever heard when Moses used it. Ed.] He adds that in case Balak thought that granted that he could not curse the Jews in the name of G–d, why did he not invoke other deities or means of divinations to do so, he makes plain that no such קסם, sorcery, would be effective.
כעת יאמר ליעקב. כעת הבא כמו כעת חיה יאמר על יעקב ועל ישראל מה פעל אל כלומר כל כך יעשה הקב"ה נסים וגבורות לישראל עד שיאמרו הכל כמה פעולות פעל הקב"ה עם אלו. והוא כמו מה רבו מעשיך ה': כעת יאמר ליעקב, “at a time when it will be said of Yaakov and Israel all that G–d had has wrought;” we find this construction also in Genesis 18,10: כעת חיה ולשרה בן, at this time next year Sarah will have a son.” G–d will continue to perform miracles for Israel until all the nations will have to acknowledge this. This is an alternative of such expressions as מה רבו מעשיך ה', “How great are Your manifestations o Lord,” (Psalms 104,24)