ויאמר ה'. על ששנינו שנתרצה הקב"ה לישראל ביום הכפורים ואמר לו סלחתי כדבריך ולכך הוקבע אותו יום למחילה ולכפרה לדורות מקשים העולם היכן מצינו שאמר לו הקב"ה למשה סלחתי כדברך במעשה העגל אלא כאן במרגלים. וי"ל דהאי קרא אדלעיל קאי וה"ק כאשר נשאת לעם הזה ממצרים ועד הנה אז אמרת סלחתי כדבריך וכן סלח נא לעמך ועוד י"ל כדברך משמע כאשר בקשת ממני שאסלח להם עתה כמו שנשאתי להם ביציאת מצרים בעשיית העגל וא"כ גם שם אמר סלחתי: 'ויאמר ה, “Hashem said (in response to Moses’ plea): “I have forgiven in accordance with your words.” G–d teaches Moses that He has set aside a date in the calendar reserved for forgiving, i.e. the day of Atonement, Yom Kippur.” This Day will serve as the day for forgiveness throughout the generations. To the question whence we know that G–d forgave the people the sin of the golden calf on that date, we derive this from when Moses had asked G–d to act as He had done “when the people had recently come out of Egypt,” (verse 19).The day G–d had forgiven that sin had also been the tenth day of the month of Tishrey. Furthermore, G–d having said to Moses here: כאשר אמרת “as You had said,” is a clear reference to the first time G–d had forgiven the people as a whole.