ועתה יגדל נא כח ה' וגו'. שתכבוש כעסך כמו שאחז"ל איזהו גבור הכובש את יצרו שנא' טוב ארך אפים מגבור: 'ועתה יגדל נא כח ה, “and now I pray let the Power of the Lord be great;” Moses considers a display of being able to suppress one’s anger as the greatest proof of greatness. Our sages in Ethics 4,1, have defined the term גבור, “hero,” as someone who can conquer his emotions when they threaten to overrule his intellect. This is what Solomon already taught us in Proverbs, 16,32: טוב ארך אפים מגבור, “he who is slow to anger is better than the mighty.”
כאשר דברת לאמר. כשאמרתי לפניך הודיעני נא את דרכיך באי זה מדה אתה דן את הבריות ועברת על פני וקראת ה' ארך אפים ולכך לא הזכיר כאן ה' ה' ששם ר"ל מדת רחמים ומדת הדין וכאן לא הוצרך להזכיר כי אם מדת רחמים. ואל נמי לא הזכיר כאן שמשמע לשון דיין מלשון ואת אילי הארץ לקח וגם אלהים לא תקלל מתרגם דיינא לא תלוט. וגם רחום וחנון לא כתיב כאן שאין לשון של רחום נופל אלא גם עם חנון וחנינה נתינה היא שנא' וצדיק חונן ונותן וכאן לא היה מבקש כי אם לסלוח בלא נתינה. אבל ה' שהוא מדת רחמים וארך אפים שמאריך אפו על בריותיו ואינו מכלה אותם מיד שייכי שפיר הכא ורב חסד ישמור בה חסדו עם בריותיו ואינו משלם להם תגמולם. ואמת לא הזכיר כאן דאדרבה לא היה רוצה לאמת מה שאמר אכנו בדבר ואורישנו. ונוצר נמי לא שייך שמא לא עשו חסד אלא (פשעו). כאשר דברת לאמר, “as You have declared, saying:” Moses refers to Exodus 33,13: where he had spoken to G–d asking Him to reveal to Him His way of reacting to the people’s sins if and when they would occur. He had requested that G–d reveal to him all of His attributes relevant to judging His creatures. At that time, when the glory of Hashem, passed by him while he was hiding in the cleft of a rock, one of the attributes G–d had revealed to him was the one known as ארך אפים, “slow to anger.” At this point Moses did not remind G–d of His attribute רחמים, “the Merciful One;” on that occasion both of theses attributes had to be called upon, whereas here there was no pointing referring to any attribute other than that of Mercy. He also did not refer to the attribute אל, G–d in His capacity of judge, seeing that he could not hope that G–d would completely ignore the people’s lack of faith and their having accused Him of hating them. He could only ask G–d to temper His anger by limiting the penalty. Moses concentrated on those attributes which, if displayed by G–d at this time, would preserve the people’s future, even if the people personally guilty of accepting the slander of the ten spies would obviously have to pay a price, i.e. they had rejected the Holy Land, therefore G–d would accept their rejection of it and not make them live in it.
נושא עון ופשע. וחטאה לא הזכיר כאן שאין חטא אלא שוגג כדכתיב וחטאה בשגגה ואלו מורדין היו שנא' אך בה' אל תמרדו: Our author details why Moses refrained from mentioning any Divine attribute which would prove counterproductive if Moses would refer to it.