ויאמר משה מי יתן את כל עם ה' נביאים וכו'. כלו' שמא נביאי אמת הן כי הע' שאמר הקב"ה היו מן הרוח אשר עלי כדכתיב ואצלתי מן הרוח אשר עליך אבל מרוחו של הקב"ה שמא אלה מתנבאים ובפ"ק דסנהדרין מסיק בשלמא למאן דאמר משה מת היינו דכתיב אדני משה כלאם אלא למאן דאמר על עסק שליו היו מתנבאים שהיו אומרים עלי שליו עלי שליו ולמ"ד נמי על עסקי גוג ומגוג היו מתנבאים אמאי כלאם ומשני לאו אורח ארעא דהוו כתלמיד המורה הלכה בפני רבו כמו שהיו רוצין ליטול אומנתו של משה ממנו. ועוד מסיק בשלמא למ"ד הני תרתי היינו דכתיב מי יתן את כל עם ה' נביאים אלא למ"ד משה מת מינח הוה ניחא ליה ומשני לא סיימוה קמיה מאי כלאם הטל עליהם צרכי צבור והם כלים מאליהן: 'ויאמר לו משה וגו'...ומי יתן כל עם ה' נביאים וגו, “and Moses said to him (the (נער, “I wish that all of the Lord’s people were prophets, etc.” Moses meant that possibly what these two men had prophesied was true. The reason that he felt that way was that the prophetic insights granted to the seventy men were part of what had been his portion of Holy Spirit, whereas the two men had received Holy Spirit directly from the source. In the first chapter of tractate Sanhedrin folio 17, the conclusion of the sages after a lengthy discussion of this episode is that if Eldod and Meydod had only predicted that Moses would die, the demand to lock up such a person would make sense, but if they also predicted that Joshua would lead the people into the Holy land, this would have violated the rule that no one is allowed to make new rules in the presence of his Mentor, i.e. to give Moses instructions whom to punish and whom not to punish. If Eldod and Meydod had predicted only that there would be a war involving Gog and Magog, what was wrong with that? Why should they have been locked up? The answer to this rhetorical question given is that such a prediction violates the rules of good manners. They would have given the impression that their prophetic insights extended way beyond those of Moses, their teacher and King. Perhaps, as suggested there in the Talmud, the meaning of the word כלאם, is: “impose upon them to become servants of the community,” and you will find that they will break down and die under that burden without any external assistance.