ובבחינת העצם והצורה לא ישיגם הפסד, הרצון בזה כי הצורה הוא שלמות הדבר ומהשלמות לא יגיע הפסד כמו שאמר אריסטו והמציאות אשר הוא הטוב, אמנם ישיג הנמצאות מצד ההעדר אשר מדרך זה הטבע לקבלו, רוצה בזה אשר מדרך החומר לקבלו מצד שהוא מחובר להעדר:
שהצורות המיניות כלם מתמידות עומדות, רוצה בזה שכל מין מהמינים הנמצאים כמו מין האדם וזולתו משאר מיני ב"ח עומדים קיימים:
וטבע החומר ואמתתו, רוצה בו החומר הראשון:
מחברת ההעדר, הרצון בו העדר הצורה שהוא מוכן לקבלה ואחר הגעתה יחובר לו העדר צורה אחרת וכן תמיד:
אשר ממנו נמצאה הצורה ההיא, רוצה בזה מן השפע האלהי המכונה בשכל הפועל שהוא הנותן צורות בחמרים ומוציא שכל האדם מן הכח אל הפועל וחננו אותו המושכלות הראשונות אשר הם הספות להשגת הידיעות:
והפסד השכל והגוף מרוחק לשכל, פירוש שהוא היין צריך שירוחק מן השכל:
ימרה בנכבד שבשני חלקיו. פי' ששני חלקיו הם צורתו וחמרו:
ונעזר בה במרי גדול הגומל אותו, רוצה בזה שהוא עושה מרי גדול נגד השם הגומל אותו והמטיב לו: