תחלת מה שאירע, הרצון בזה אם הדבר אמיתי שקרה כך כמו שהונח:
ואין זה המכוון בזה הענין כלו. פירוש להודיע הדעת שיסכימו כלם:
בהתנצלות על זה אין אדם נתפש על צערו, הרצון בו אמרו בעבור שיש לתמוה על שאמר השם לאליפז ורעיו כי לא דברתם אלי נכונה וגו' אחר שדעתו היה בתכלית הרע איך אמר לא דברתם אלי נכונה כעבדי איוב ואמרו בהתר זה אין אדם נתפש על צערו. וזה המין מן הדברים הרצון בזה אשר אמרו רבותינו אינו מענין זה המשל. אמנם סבתו מה שאבאר לך עתה, פי' סבת מה שאמר לו השם כי לא דברתם אלי נכונה כעבדי איוב מה שאומר עתה:
והביא מופת על טעותו. פי' הוא אמרו לשמע אוזן שמעתיך, דוצה בו דרך קבלה והיא היתה סבת הטעות והטעות היה שעלה זה על דעתו שהוא יודע בעצמו שהוא צדיק גמור החליט הגזרה בתחלת זה הדעת שאין גמול ועונש ושהמין נעזב בכל מה שיקרה וחזר בו מזה הטעות ואמר ועתה עיני ראתך כאלו אמר השגתי אותך בדרך החכמה, וההשגה ההיא היא סבת ההצלחה האמתית והשארות הנפש. וכן מצד ההדבק בו יהיה נצול מן המקרים ומן הפגעים על דרך שאמר כי בי חשק ואפלטהו:
לא יבוקש דרך היושר. פירוש אחר שהענין נמשך לרצון לבד:
בהגדילו. רוצה בזה בהגדיל עצמו מצד ישרו, והרחיקו איך באו אליו הצרות והוא לא חטא:
ויעתיר בעדו אי זה מלאך שיהיה תקובל עתרתו והלצתו, פירוש אפשר שיהיה הצלתו לפעמים מצד הטבע שעוזר אותו והוא המתגבר על מחלתו, ואפשר לפעמים שיגיע לו העזר מצד מערכתו ושלא הגיע זמנו ליפטר מן העולם, ולפעמים יגיע לו העזר מהש"י מצד שידבק בו, ואם היתה מחלתו ראויה לחול עליו מצד המערכת. ופעמים יגיעהו החולי ברצון הבורא כדי שינצל מפגע יותר רע ממנו כמו שאמר הכתוב אודך ה' כי אנפת בי שהמשילו זה לאדם שהולך בספינה או בשיירא ואפשר שיקרהו המות בדרכים ההם ובא מהשם לנגעו במכאוב על משכבו כדי שינצל מהרעה ההוא, ולפעמים יגיעהו ההודעה אל ההצלה בחלום נבואה או בחלום אמיתי אם לא היתה השגתו כ"כ או בחולי שיגיעהו כדי להצילו מאותה הרעה:
באמרו כי באחת ידבר אל ובשתים ולא ישורנה, הרצון בזה באחת ידבר אל כמו שאמרה התורה בחלום אדבר בו, ואמר ובשתים ולא ישורנה שיראה שהשם ידבר עמו במראה הנבואה, או הרצון בזה באמרו ובשתים לא ישורנה שהאיש שלא הגיע למעלת הנבואה הוא דבק בשם ידבר עמו הש"י בדרך אחרת והדבור ההוא הוא והוכח במכאוב על משכבו כדי להצילו מהרעה הראויה לחול עליו אם ילד בדרך אשר חשב:
והיתה הערתו כלה אליו ממה שתחת גלגל הירח, פי' אבל לא היתה לו ידיעה בענין הגלגלים ואם דבר מעש כסיל וכימה הוא מצד פעולתם:
אשר כלל בו סגולות גשמות, פירוש באותו הספור כלל בו סגולות גשמיות: