דברים שכליים כמו שידעת, פי' הם נקנים מן החוש והחוש לא ישיג הכולל אבל ישיג אותו השכל מפני השנות האיש על החוש פעמים רבות עד שתחובר מהם בנפש, והוא שהחי ענין כולל וכן הצומח וכן הגשם אשר הם סוגים וכן המינים כמו האדם ומין השור ומין הסוס שאין להם מציאות כלל כי אם בשכל אבל הם דברים כוללים מגבילים הטבע הנמצא בכל אחד מן האישים כמו שזכרתיו בפרק שאמר, ואולם ההשגחה האלהית לפי דעתי ולפי מה שאני רואה היא נמשכת אחר השפע האלהי והמין אשר נדבק השפע ההוא השכלי עד ששב בעל שכל:
אבל צוה בו לתועלת. כלומר צוה להרוג הממרים לתועלת גדולה והוא שלא ימשכו בני אדם אחריהם ויעשו כמעשיהם כמו שאמרה התורה בשבעה אומות שהיו מקולקלים בתכלית הקלקול ואמרה לא תחיה כל נשמה ונתן השי"ת הסבה בזה ואמר אשר לא ילמדו אתכם וכן צוה בעיר מישראל שנדחו לעבור ע"ז להרגה להיות אותה העיר תל עולם למען ישמעו וייראו הרואים והשומעים:
ויסורו ההרחקות. פירוש הנמשכות למאמינים שההשגחה היא בשאר המינים: