ותנועת אתון בלעם על ידי מלאך. פירוש שהשם יתברך שם בה כח נע אל הדבור כמו ששם כח באריות למנעם מהזיק לדניאל לא שבא מלאך לסגור פיהם שלא יזיקוהו:
אין מלאך אחד עושה שתי שליחות. אמר החכם הנאות לכל כח שיהיה פעלו כפי מה שיגזרהו טבעו כי כל כח נברא בעבור פעולה מהפעולות והפעולה ההיא גזרת טבעו כי גזרת הכח הכעסני תאות הנקמה ובקשת הנצוח וגזרת הכח המתאוה המטעמים וכן לכל כח פעולה אחת מיוחדת:
אברהם שהיה כחו יפה נדמו לו בדמות אנשים. פי' אברהם שהיה כחו יפה והיה משיג במראה שהיא מדרגה ממדרגות הנבואה הגדולות ראה אותם כדמות אנשים ולוט שהיה משיג במדרגה השפלה מן הנביאים והוא החלום ראה אותם כדמות מלאכים, וההשגה יותר גדולה ונכבדת השגת איש במראה מהשגת מלאך בחלום:
עד שלא עשו שליחותם אנשים. פי' בעוד שהנבואה תחול על הנביא ברצון השם על ידי מלאך ויניע השפע ההוא על השכלי ומן השכלי על המדמה, והמדמה הוא כח גופני ולא ימלט מדמות ענינים גשמיים כמו שתמצא בדניאל אמר והאיש גבריאל ונביאים אחרים בדמיון זה, ולזה אמר עד שלא עשו שליחותן אנשים, שזה הוא בעוד שתשרה נבואה עליו שהוא מצייר אותו המלאך בדמות גוף אבל אין לו תואר ותמונה, וזה אמרו משעשו שליחותם לבשו מלאכות: