ברבעי הגלגל. פי' שהגלגל נחלק לש"ס מעלות חציים למטה מן הקטבים וחציים למעלה ומהקו השוה עד סוף הצפון תשעים מעלות וכן מקו השוה עד קוטב הדרומי וכן מלמטה נמצא רבעי הגלגל הם ארבעה אחד בחצי השמים ולמעלה נקרא יתד חצי השמים וכן כנגדו מלמטה ונקרא יתד התהום וכן שני יתדות נגר הקוטבים ונקראו יתדות העליה והירידה:
שמספר מיני הצמחים כמספר אישי הכוכבים. והם באמת רומזים לגלגל הכוכבים העומדים אשר כוכביו רבים מאד:
כי בין שתי התנועות זו הפך זו כמו שהתבאר במופת במקומו. פי' הנה זה יראה מפנים, אחד מהם שאשר יחזור לאחור על קו אחד בעצמו תנועה ישרה יתנועע בשובו לאחור שתי תנועות הפכיות, כי התנועה במקום אם היתה התחלתה מלמטה למעלה יהיה שובה לאחור מלמעלה למטה ואם היתה התנועה הראשונה אל הימין תהיה חזרתו לאחור על השמאל, ומבואר הוא שמה שאליו התנועה בשתי תנועות הפכיות אינו אחד בעצמו אחר שהיה המעלה הפך המטה והימין הפך השמאל וכבר יורה על שהתנועה מא' אל ב' הפכיות לתנועה מב' אל א' שהם חולקות זו לזו ומעכבות זו את זו ותבטל כל אחד מהם חברתה וזה גלוי במאמר ובחוש יחד, אם בחוש שכאשר הנחנו שני מתנועעים שוים במהירות והחלו יחד להתנועע על מהלך אחד משני קצותיהם המקבילים זה מקצה האחד וזה ממקבילו ונניח אותו המרחק מתחלק לחציים אין ספק ששני אלו המתנועעים יפגשו בחצי מהלך יחד, ואם שב אחד מהם כשיגיע לחצי ויחזור אל הקצה אשר התחיל ממנו והוא הקצה אשר אליו יתנועע המתנועע השני הנה יראה לחוש שהמתנועע אשר לו יחזור ויגיע אל הקצה אשר אליו יתנועע המתנועע קודם הגיעו אל הקצה אשר חזר אליו:
ובכל המדרשות יזכור שארבע מחנות של מלאכים הם. רצה בזה ד' פעמים ארבעה והוא רמז לכל מה שאמר לארבע סבות תנועת המתנועע וארבע כחות המגיעות ממנו וארבעה גלגלים שהם מניעים ארבע יסודות, שנים עולים ושנים יורדים רמז בזה לארבע יסודות שנים עולים האש והאויר שנים יורדים המים והארץ ויתקבצו במדרגה אחת שהם מתערבים יחד ויתהוו מהם ההויות, או ירצה בזה שנים עולים הנפש החיונית והמדברת ושנים יורדים הצומח והדומם, ושנקבצו כלם במדרגה ר"ל באדם שאלו כלם נקבצים:
ארבע מרכבות יוצאות מבין שני ההרים וההרים הרי נחושת, פי' ד' מרכבות רמז לד' חיות ואמר ההרים הרי נחושת אע"פ שהגלגלים לא קלים ולא כבדים יש להם השתתפות עם היסודות כמו הלבנה שיש לה אופל בעצמה כמו הארץ וכן החלק המאיר מהם דומה לטבע האש ומתוך כך אומר הפסוק נחושת קלל, אלה ארבע רוחות השמים יוצאות מהתיצב על אדון כל הארץ ארבע רוחות רמז על אותם הארבע מרכבות והם עלות כל מה שיתחדש במציאות עולם השפל והוא עולם ההויה וההפסד, ואמרו מהתיצב על אדון כל הארץ שהם שמשים עומדים עושים שליחות אדון כל הארץ ושהוא השי"ת, והרצון בזה שבהשפעת זהרו ואורו וטובותיו עליהם וסבובם והקפתם סביב הארץ ישפעו מהטובות המושפעות עליהם על עולם ההויה וההפסד, ואמרו על אדון כל הארץ כמו כל צבא השמים העומדים עליו שהרצון בזה לפניו: