חומר אחר מתחלף. רצה לומר חומר ראשון:
לא ימצא בזולתו. רוצה בו היסוד לא ימצא בזולת מקומו המיוחד:
וכל זה במצוע האור והחושך הנמשכים אחר אורם והקיפם סביב הארץ, רוצה בזה אחר אור הגלגלים והקפתם סביב הארץ, האור סבת החום החשך סבת הקור והחום הוא פועל בעצם והקור במקרה מצד שתמזג בו החום והחום הממוזג בו קיום כל הנמצאות, והאור אשר הוא סבת החום הוא מגיע בהתהפכות הניצוץ המכה על הארץ ואחר שב אחור כמו הכדור הקטן שאם תזרקנו בחוזק על הכותל ישוב אחור כן הניצוץ במקום חזרת התהפכותו למעלה כמו שמנה עשר מילין, והחלק האוירי אשר הוא עליו הוא קר כמו שתראה הקרירות הגדול בהרים הגבוהים אפי' בימות הקיץ והחלק העליון הקרוב לאש הוא חם:
בתנועת הגלגל אשר היא כדמות הלב לבעל הלב. רוצה בו כי הגלגל הוא למציאות כמו הלב לבעל הלב מבפנים והגלגל מבחוץ. או נוכל לומר אשר הוא בו שהמציאות הוא בו בתוך הגלגל והגלגל הוא לו כדמות הלב לבעל הלב:
בזה המציאות המיושב אשר דברנו בו. רצה בזה אחר שנברא ברצון הבורא ונתישב אבל בעת הבריאה היו קצתם בלתי קצתם או הכל נברא בעתה שהיתה התחלה לזמן ואיננה זמן ואחר כך נתגלו הדברים זה אחר זה:
ואע"פ שהליחה ההיא נוטה מעט בכמותה ואיכותה. רוצה בזה נוטה מעט מקו השווי מצד הכמות שיש בה יותר מן הראוי מצד האיכות שהיא יותר חמה מן הראוי:
כן במציאות דבר אחד. רוצה בו השי"ת, והוא המניע לאברו, רוצה בו מה שהוא אבר העולם וקיומו כמו שהאבר הראשיי והוא הלב הוא קיום הגוף:
הראש הראשון. רוצה בו והוא הראש כלומר האדון והמושל. הראשון, רוצה בזה שיש לו ראשונית מעלה וכבוד וכמו בן קראהו ראשון אחר שהשאר כלם חלקים בו, וכן קראהו אריסט"ו השמים הראשונים, ואמרו שהשם מניע זה הגלגל שנקרא שמים ראשונים אחר שהוא נכבד מכל שאר הגלגלים אשר הם בתוכו ייחס התנועה היותר נכבדת ליותר נכבד ותנועת הגלגלים האחרים ייחס לשאר השכלים הנמצא מאתו: