וכן הצורות הטבעיות ההוות הנפסדות נמצאם כשנחפשם כלם שא"א שלא תקדם להם צורה אחרת. פי' כאלו תאמר צורת יעקב היא הסבה בצורת ראובן וצורת ראובן היא הסבה בצורת חנוך וכן תמיד:
לא שכל נפרד. פי' כי כמו שהניחו חומר ראשון שהוא בלתי הווה ולא נפסד כן הניחו צורה ראשונה בלתי הווה ולא נפסדת אחר שכל המורכבים הם מחומר וצורה שלא יתחייב שיפסד הפעל כשיעדר הפועל אחר אשר פעלה ואמרו בזה שאלו ישוער העדר הבורא לא יחוייב ממנו העדר העולם אחר המצאו ויביא ראיה ע"ז במשל ובטענה, אם המשל כי הבונה אחר בנותו הבית לא תזיקנו מיתתו ולא יעדר הבית בהעדרו. ואולם הטענה כי הנעדר הוא אשר יצטרך אל ממציא אכן הנמצא לא יצטרך אל ממציא, אמנם המשל הוא בטל כי הבונה איננו סבה למציאות הבית אלא בהעברה ואמנם הוא סבה להנעתו היד ואותה התנועה סבת לתנועת חלקי הבית קצתם אל קצתם ותבנית הבית עלול מאלה התנועות ויגמר בהפסק תנועתו, ואכן השאר תמונת הבית עתה ענינו כי לוח העליה עומד במקום אשר הונח כי הוא מפני שהוא כבד דורש המקום השפל ומה שתחתיו מקשיי מונע אותו מלפול הנה העלה בזה כבדו ומקשיות מה שתחתיו ולו יערר המקשיות יבטל תבנית הבית והקיר הנבנה מן הטיט תשאר תמונתו מפני מה שבטיט מן היובש כי הוא אשר יחזיק תמונתו שאלו בנאו מדבר נגר בדפוס היתה בטלה תמונת הכותל כשיסתלק הדפוס להעדר היובש אם כן איננו פועל הבית אלא בהעברה אבל העולם מצד מציאותו נקשר בבורא יתברך שהוא פעלו והוציאו מן ההעדר אל המציאות ומצד מציאותו נקשר בו שלא יעמוד בלתו והוא כמו מציאות האור בשמש ונאמר שהוא פועל האור ואלו יעדר השמש יעדר האור הנמשך מהשמש, כן אלו ישוער העדר הפועל שהוא השי"ת יעדר הפעול, כ"ש אם נאמר שהוא צורתו ותכליתו שיתקיים העולם בו כמו שהדברים בעלי צורות מתקיימים בצורתם: