כבר ידעת פרסום זה המאמר שאמרוהו הפילוסופים בהשי"ת והוא אמרם שהוא השכל והמשכיל דבר אחד. ואמר אריסט"ו והשכל והמושכל בהתחלה הראשונה דבר אחד, כי המקבל השכל והעצם שכל ועל כן היה השכל והמושכל דבר אחד כשישכיל לפי שהמקבל והמקובל מהשכל שניהם שכל ועל כן היה השכל והמושכל והמשכיל דבר אחד, אמנם יתפרד בבחינת הענינים הנמצאים לו בשכל, כי מצד שהוא מצייר המושקל נאמר שהוא משכיל והוא השכל עצמו הפך מה שישכיל בזולתו ומצד שהמצייר הוא המצוייר עצמו נאמר כי השכל הוא המושכל. אמר החכם וענין אמרנו בשם שהוא חי ושיש לו חיות שאין ראוי שיובן ממנו אלא ענין אחד אחר שהדברים השכליים העצם מבלתי יסוד, הרצון בזה שהם מבלתי חומר, אמר וכאשר נבחן התואר והמתואר בדברים שאינם בהיולי הנה ישובו אל ענין אחד מכל הצדדים מבלתי שימצא בו צד שיובדל הנשוא מהנושא והתואר והמתואר חוץ למחשבה ר"ל בעצם הדבר וטבעו, אבל כשירכיב השכל גזרה מתאר ומתואר ונושא ונשוא מאלה הדברים יבינם זולתיים בהתיחסות שיקח בדומה אלה הדברים שני דברים יחס האחר מהם אל חברו יחס הנושא אל הנשוא ויחבר מהם גזרה משאית מבלתי שיובן בהם זולתיות אלא מצד הלקיחה, ר"ל לקחנו האחד תאר והאחר מתואר, כי השכל כח אפשר בו שיבין ענין האחד בשני צדדין כמו שיבין דברים רבים על דרך היחס, כן נאמר בשכל ומשכיל ומושכל בענינים הנפרדים אין בהם חומר כי העצם המשיג הוא העצם המושג שהשכל הנפרד הוא משכיל עצמו אחר שהוא שכל בפועל ועצמו שהוא המשכיל הוא המושכל והוא השכל, וכן בשם יתעלה נאמר שלא ישיג כ"א עצמו ועצמו הוא עצם השכל והוא המושכל ומצד שהוא משיג עצמו הוא משיג הנמצאות שהוא נימוס המציאות וסדורו, וכן השכל אשר בנו כאשר הוא שכל בפועל והשיג מהויות הדברים שהוא ידיעת הדבר בסבותיו הקרובות והרחוקות שב הוא ג"כ עתה דומה לדברים הנפרדים ושב המושג ממנו הוא אשר ישכיל ויהיה עצם מה שיושכל יהיה משכיל מצד מה שיושכל וישוב השכל והמושכל והמשכיל דבר אחד וישוב שכל בעצמותו אחר שלא היה כן ומושכל בעצמותו אחר שלא היה כן וישוב אלהיי אחר שהיה חמרי עד שישוב קרוב למדרגת השכל הפועל:
והשכל הנפרד ג"כ. ר"ל השכל הפועל פעמים יהיה לו מונע מפעלו אע"פ שאין המונע מעצמו אבל חוצה לו היא תנועה אחת לשכל ההוא במקרה. הרצון בזה שאין זאת התנועה לו מצד עצמו אבל מצד הדבר שאינו מוכן לקבל פעולותיו אשר היא נתינת הצורה ונראה שהוא בצד מה שהשכל הנותן הצורות הוא המוציא מן הכח אל הפועל והיציאה מן הכח אל הפועל היא תנועה אבל זה ענין קרה לו מצד המקבל לא מצדו שהוא בפועל תמיד:
ואיני רואה אותך שיסופק עליך הציור השכלי בדמיון ובלקיחת דמיון המוחש בכח הדמיוני, הרצון בו כי הדמיון כח גופני והוא משיג ענין פרטי ותמונת הדבר ומראהו והשכל משיג מהות הדבר הכולל הנצחי אשר מן השקר השתנותו והוא משיגו בלתי שיחובר עליו דבר זה מעצם הדבר כאלו תאמר שהוא משיג מהות האדם שהוא החיות והדבור לא תמונת האדם ותארו וכן בכל דבר ישיג מהותו ויבדילו מנושאו שהשכל מדרכו שיבדיל בין הדברים המתאחדים במציאות אל הדברים שהורכבו ממנו ואם לא יובדלו במציאות, כלומר שהוא יבדיל הצורה מנושאה שהוא החומר ומאשר לקח בזה הענין צורת האילן אשר היא מצויירת בכח הדמיוני ואמר זה על דרך משל אמר ואיני רואה אותך: