איש ואשה שני שמות. רמז לנו הרב השלם בזה השתוף רמזים נכבדים ואם העלים ממנו הענין אשר בעבורו זכר זה השיתוף וזה שהוא כיון בכאן להודיענו סדר הנמצא והקשרו קצתו בקצתו, ובאמרו איש ואשה רומז אל החומר והצורה ובאמרו אח רומז אל הכרובים אשר הם השכלים הנאמר בהם ופניהם איש אל אחיו ובאמרו אשה אל אחותה רומז אל הגלגלים המכוונים בארבע חיות שנא' בהם חוברות אשה אל אחותה אמר בכרובים ופניהם איש אל אחיו רומז שהאחד נאצל מהשני ומושפע ממנו כי מלת פנים מורה על המציאות וכאלו אמר שמציאות האחד הוא מושפע ממציאות חברו אחר שהוא עלה לו ופועלו ברצון האל ואמר איש אל אחיו מפני ששניהם שכל והפועל יתן לפעול בסבתו דומה למה שבעצמו ואין ביניהם הפרש ולא יושכל בהם מנין אלא מצד שהאחד עלה והאחד עלול לפי קצת דעות או האחד פועל והאחד פעול לפי דעת קצת מבעלי אמונתנו. וארבע חיות הם הגלגלים אשר סדרם הרב כאלו הם ארבע כדורים והם אחד תוך שני וכאלו הם נקשרים זה בזה אחר שהגלגל המקיף הוא המניע את כלם בתנועתו. ושתוף איש ואשה המכוון בהם עצם החומר והצורה הוא העולם השפל שכל הנמצאות של מטה הם מורכבות מחומר וצורה וכאלו הם נקשרים קצתם שחומר הראשון קבל צורת ארבע יסודות ובאמצעותם צורת המחצבים ואחר צורת הצמחים ובאמצעותם צורת ב"ח ואחר צורת ב"ח המדברים והיסודות אחר תוך שני והם בתוך אשר האחר תוך חברו וחבירו בחברו עד הגלגל המקיף המניע את כלם והשכלים הם מניעים אותה בכונה ברצון האל ויתן כח התשוקה והציור בגלגלים להדמות להם בתנועה ההיא הקיום וההתמדה והשפעת הטוב לזולתם אשר הוא העולם השפל: