והסבה הג' ואם נפש האדם תפרד כו', שאין לה מקום אחר שאינה גוף כמו שאמר החכם הידיעות עומדות בנפש לפי שאינה גשם ולא דבקה בגשם ולא תכנס במשכן ובמקום:
מטבע הענין. כמו שאמרנו בענין המספר כי האחד הוא התחלת המספר ואיננו מן המספר וממנו יצמחו כל המספרים ואם יעדר האחד יעדר המספר ואם יעדרו המספרים לא יעדר הוא כי הוא התחלתם וסבת מציאותם, וכן האחד מצד שהוא אחד לא יתחלף ולא יתרבה כי כשתכה אחד באחד לא יצא לך כ"א אחד וזו היא סגולתו האמתית ולא כן שאר המספרים כי כשתכה שנים על שנים יצא לך ארבעה וכן כולם, וכן יתבאר עוד שהוא אינו מתרבה ולא מתחלק מתבנית העגול שמקיף בו קו אחד והוא קו המסבב כי אותו הקו לא יתחלק ולא יתרבה כ"א יחלק אותו או יתרבה בפועל לא היה קו מסבב ויבטל אחדותו ואין כן הקו האחד הישר כי יחולק ויתרבה ולא יבטל אחדותו אלא הנשאר ממנו יהיה קו אחד ישר, וציור אלה הדברים על אמתתה הם סיוע גדול להשיג האמת כל שכן חקירת הנמצאים כי ידיעתם הצעה לעמוד על האמת בדברים האלהיים, ועל כן אמר מורינו ז"ל כי יתחייב בהכרח לבחון הנמצאים כלם כי השי"ת התחלת הנמצאות וסבתם ואלו יעלה על הדעת העדרו יעדרו הנמצאות כלם ואלו יעדרו הנמצאות לא יבטל הוא לבטולם:
ומה שיחבר בעבור זה להפסד הדעות. פי' בעבור הספק שיש בהכרת ענינים עצמיים מהמקריים. עוד בסבה שלישית יתחדשו לו ספקות בעת הדרישה, כאלו תאמר שיעיין בחכמת הטבע ויראה ראיות אריסט"ו בקדמות העולם יתחדשו לו ספקות בענין החדוש, ויבין גם כן הקושיות שהוא מניח אותם לכל מי שירצה בחדוש, אמנם קיים מאמרי אריסט"ו כאלו תאמר שהוא הניח שהחומר הראשון לא הווה ולא נפסד וכן הניח כי כל תנועה אפשרית חדושה קודמת על חדושה בזמן ואלו הנמצאים כולם סותרים אמונת החדוש ויש לו ראיות רבות לקיים מאמריו, והרב מורינו ז"ל קיים המאמרים והתיר הספקות העומדות נגד אמונת החדוש, ופירש כי כשאמר אריסט"ו כי החומר הראשון לא הווה ולא נפסד הוא אמת שאחר המצא החומר הראשון לא ידומה הויתו הויה ולא הפסדו הפסד, וכן יאמר בגשם הכדורי המתנועע בסבתו אחר המצאו לא יצוייר לתנועתו התחלה כמו שיפרש הר"ס בחלק שני:
?סבה רביעית כי זה רחוק שיהיה ירא חטא, כלומר שלא יהיה שתוף בזה החוש והמותר לו. אבל בדבר האסור לו כמו העריות אם אי אפשר לו בשום פנים שיוכל לשמור עצמו מלחטוא בהם איך יענש לפי דין תורתנו השופט כל הארץ לא יעשה משפט, אכן יש לנו לומר שבידו לכבוש יצרו דלהשמר מן אסור לו אם הוא אדם ירא שמים ובמותר לו ילך אחר תאות יצרו:
אי אפשר שיפורש. כלומר אי אפשר לבאר רוע מזגם ורוב קלקולם: