ותמונת י"י יביט ענינו ופירושו ואמתת השם ישיג. יש מתמיהים על הרב באמרו ולפ"ז הענין השלישי נאמר ותמונת י"י יביט ולא זכר שום פסוק יראה מפשוטו שמלת תמונה נאמרת על הענין המושג בשכל האדם, והוא לא הפסיד בזה כלום כי אחר שתמונה שם מונח על הצורה הדמיונית אחר העלמו מן החושים והוא מצד זה רוחנית במקצת אחר שהוא בלתי מוחשת הוא מסתפק בזה ואינו צריך לפסוק אחר שהשכל מקבלה מן הדמיון ואם הוא באופן יותר פשוט וגם כן מדרך השכל, להשיב הצורה הפרטית כוללת וענין הכולל אשר ישיגהו השכל כאלו תאמר שהוא קבל צורת האדם פרטית ובענין כוללת לפי שיחסה אל כל בני אדם היה והוה ויהיה יחס אחד כי איזה שיקדים אצל השכל יגיע ממנו צורה וזה הפרט האחרון לא יוסיף עליו וענין הכללות שאותה הצורה המושגת אצל השכל ישוה לכלם השואה גמורה תמה למי שאומר שמה שפירש ותמונת י"י יביט ואמתת י"י ישיג הוא עיון גס ואיננו מדוקדק אחר שפירש במקום אחר פרק ל"ז באמרו ופני לא יראו ואמתת מציאותו כפי שהיא לא תושג ואמר שכן דרך החכמים שיפרשו הענין בעיון גס ואחר בך ידקדקהו ויראה מזה שמה שפירש בשם תמונה הוא בלתי אמתי ויש לתמוה על זה אם כן מה הועיל בזה הפרק שנראה שהיה תכליתו לבאר שם תמונה הנאמר בשם ית' ויש לפרש כי כבר ביארו במשליו בתארי השלילה ואמר זה האחרון כמעט שהגיע לציור הספינה ובאלו הושוה למי שציירה לתארי החיוב ואמר כן יקרבוך תארי השלילה והשגת השם ית' ואמר במקום אחר בפרק ס"ב ואין ספק שהמלות ההם מורות על ענינים יקרבו לאמתת ציור עצמו ית' בפנים אשר אמרנו אחר ששוה תארי השלילה לתארי החיוב אם כן המשיגו בשלילות הנעשית במופת הוא המשיגו באמת והקרוב ממנו, ומה שאמר ופני לא יראו ואמתת מציאותו כפי מה שהוא לא תושג הוא על דרך החיוב ואין ספק שנבואת מרע"ה וחכמתו לא השיגה להשגתו אדם לפניו ולאחריו ואם היתה השגתו השם ית' בשלילה לבד במה פילוסופים ידעו זה הסוד והוא השגתו בשלילה מופתית בהרחקת הגשמות והסרת הראוי וההפעלות ממנו אם כן מה היתה השגתו גדולה יותר מכל שאר הנביאים. התשובה בזה כי הוא השיג השגה שלימה טבע המציאות כלו ומה שבעולם השפל ועולם הגלגלים השיג תמונתו ואמתתו וידע מהותו והוא מה שלא נודע לשום פילוסוף שהם לא ידעו מספר הגלגלים על אמתתם ותכונתם אך הניחו תכונה אפשרית שיראו ממנה כמו אלה התנועות וכן השיג לשכלים האלהים כאשר הם וכל הפילוסופים לא דברו ברוב בדברים אלהים אלא כדמות סברא ואין להם מופת ברוב הדברים ואולי ברובם הם משובשים אבל משה רבינו השיג הכל השגה שלימה וזהו השגה אשר אין למעלה ממנו בהשגת אמתת הבורא וזהו מה שאמר בתורה בכל ביתי נאמן הוא ר"ל הוא הבין מציאות עולמי הבנה אמתית קיימת: