כי החומר כמו שידעת מקבל לעולם מתפעל ואין לו פעולה כ"א במקרה כמו שהצורה פועלת בעצמה מתפעלת במקרה. הרצון בו כי הפעולה תגיע מהצורה שהיא אמתות הדבר והחומר מקבל התפעלות ואין פעולה לו רק התיחסה לו מצד הצורה כמו שתאמר האש פועל והוא מורכב מחומר וצורה ואם הפעולה בעצם היא מצד הצורה תתיחס הפעולה לאש בכללו וא"כ החומר בכלל הפעולה אבל הוא במקרה. אמנם ההתפעלות הוא לחומר בעצם ולצורה במקרה כמו שתאמר האדם מתפעל מהחליים רוצה בו האדם בכללו אשר הוא מורכב מחומר וצורה אמנם הוא לחומר בעצם ולנפשו במקרה וזהו אמרם כי היכודות פועלים קצתם בקצתם והם פועלים מצד צורתם ומתפעלים מזולתם מצד חמרם והמשל בזה הסכין שהוא פועל מצד צורתו שהוא החדוד ומתפעל בחמרו שהוא הברזל ויוחס הפועל לסכין בכללו הרצון בו לצורתו שהוא החדוד ומתפעל לחמרו שהוא הברזל אבל זה לו במקרה רוצה לומר בחדוד והתפעל החומר שהוא הברזל מן הפגימה הוא לברזל בעצם ואל החדוד שהוא הצורה במקרה: