הסולם. רומז לכל המציאות שהשיג את המציאות כלו וראה שהוא נקשר קצתו בקצתו, ואמר ה' נצב עליו על ראש הסולם והראש הוא הגלגל העליון המקיף בכל ובתנועתו יתנועעו כל הגלגלים כי כלם חלקים בו, ואמר עליו על דרך שאמר רוכב שמים בעזרך סולו לרוכב בערבות, והרצון בו שהוא השליט והמושל עליו והוא נפרד ממנו ומניעו בכחו הגדול תנועה שאין לה הפסק לא שיהיה תנועתו מצד הציור לבד כמו שחשב הפילוסוף, כי תנועתו מצד ציור החשוק כי ברוב תהיה הנעת החשוק לחושק בלתי ידיעת החשוק כמו שהחושק אשר יתנועע ממקום למקום בעבור חשוקו אבל הוא אין לו כונה בזה, והשם יתב' הוא מניע הגלגל בכונתו ורצונו בשפע אשר ישפיע ממנו תמיד או זה שם בטבעו בתחלת הבריאה. וכאשר יתבונן האדם בזה הסולם שהוא רמז אל המציאות וידע הנמצאות ובפרט ידיעת הכוכבים והגלגלים על דרך מה שאמר שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה אז ישיג מי שעליו שהוא השם ית' שהוא ברא העולם והוציאו מאין ליש לעליונית מעלתו ורוממותו:
אמר ומבואר הוא שמאמר הנה ה' נצב עליו הוא כפי זה המשל הנשוא. פי' ולא נאמר על דרך האמת כי הוא אינו גשם ואיך יהיה לו התיחסות עם גשם ואמנם לפי הפשט נראה כי אמרו והנה ה' נצב עליו הוא כמו ויעל אלהים מעליו שהוא ענין הסתלקות הנבואה ממנו ובעת שתחול בו יאמר שהשם נצב עליו: