(ה) כשהוא רוצה קוראה לשון נקבה כו' לשון זכר. נראה שעל הכפרה שבאה על חטא העגל קאי. שכשרצה נתן כפרה זו בנקבה פרה אדומה כמ"ש תבא אמו ותקנחנו כו' וכשרצה נתנה בפר כדהכא כדמפורש (ועיין בפסיקתא דפרה בתחלתה ושם דחוק לפרש כן):
(ו) על מה שעשה שנא' ויאמר אל אהרן כצ"ל ור"ל על שעשה העגל. ומפני שכאן בפר' מלואים דהכא לא נתפרש שהפר היה לכפרה לכן מביא מקרא דמילואים דפ' צו שכתוב בו לכפר עליהם וחוזר ומביא עוד ראיה מקרא מבואר יותר שכתוב באהרן עגל בן בקר לחטאת ה"ז כפרה לחטא העגל (ואפשר צ"ל ונאמר ויאמר גו' עגל בן בקר לחטאת. והוא דבר אחר שברצונו נתן כפרה לחטא העגל בעגל בן בקר ממש):
(ז) שהלבישו כמלה"ש. בגדי בד וכמש"ל בס"פ תרומה וע"ל סוף פ' זו:
(ח) צבאות הוא ותורה יבקשו מפיהו אר"י מכאן אמרו כו' כצ"ל. ונראה בא לדרוש כאן זה הדבר אשר תעשה להם וגו' לכהן לי. שע"י זה הדבר שהיא התורה תתקיים קדושת כהונתם וא"ל כתיב ואמאסאך מכהן לי ותשכח תורת אלהיך וגו':
(ט) שכן ג' אלפין. אלף לשון חשיבות אלוף לראש (מ"כ):
(י) וא"ל ראה כו'. ארץ עיפתה כמו אופל כו' שאין רגיל כו' ולא סדרים אפשר דרש שפתי כהן ישמרו דעת. שראוי לכהן (שנבחר למורה בתורה) לשמור דעת אלו ד"ת והשמירה היא ע"י שיהא שונה וחוזר לסדר תלמודו ותהיה שמורה וערוכה בפיו (וז"ש בקדושין (ל"ז.) ובכ"מ בת"כ וספרי תשמרון זו משנה). שאם ישאלנו אדם למשפט אלהיו יורנו. וא"ל יבא להכשיל רבים בתורה ויענש בארץ עיפתה כו' ולא סדרים על שלא סדר תלמודו כראוי:
(יא) שהרשעים פורחים (בה) כעוף. מפני עומקה כשנופל לתוכה דומה לפרוח כעוף והוא מדה כנגד מדה שלא השגיח לשמור תלמודו ושכחו כמ"ש התעיף עיניך בו ואיננו כי עשה יעשה לו כנפים וגו' (משלי כ"ג):
(יב) שהרשעים עייפים בה. על שהיה עיף ויגע מלשנות תורתו וכמ"ש כי יגעת בי גו' כולי יומא ולא לעי אתי למיגרס באורייתא ולעי כו'. וז"ש אם יגע בה וכו':
(יג) תלמידיו של הקב"ה. אפשר דרש יבקשו מפיהו. מפיהו של הקב"ה (שישראל יבקשו מכהן אשר יהיה בימיו שישמע את דבר ה' ויגידה לנו) וכמ"ש ישקני מנשיקות פיהו וכמ"ש בשה"ר שם ממה שבתוך פיו: