תוס' ד"ה ויוצא ממנו נפסל כו' דלא אפשר עכ"ל לקמן י"ז ע"א פירש"י ד"ה וקידשום לא פי' לי במאי מקדשים ערי ישראל עכ"ל ובפ"ט דעירוכין פי' דמקדשים בב' תודות ושיר כו'. וכנלע"ד דבכניסתן לארץ הותרו הבמות והיו מקריבים תודה בכל מקום אע"פ שיוצא ממנו אינו נפסל מ"מ מידי דהוה אהר הבית כמ"ש תוס' הכא ובטורי אבן במס' מגילה דף י' נתקשה בזה ולק"מ ודו"ק:
תוס' ד"ה תני באחת מכל אלו כו' עי' מ"ש בזה לקמן בדבור הסמוך:
ד"ה אלא בבני גולה כו' עי' מה שכתבתי לעיל ט"ו ע"א בלשון התוס' ד"ה וכן תעשו כו':
ד"ה דכ"ע קידשה לע"ל כו' וקדושת בתי ערי חומה דמייתי בסמוך נמי הוה קדושת מחיצה כו' פי' וקדושת מחיצות איתרבאי מאשר לוא חומה וק"ו למחיצת ומקדש דקדשי טפי טובא. אבל קדושת הארץ בלא מחיצה בטלה ווצ"ע במכות י"ט ע"א תוספות ד"ה ואי כו' כתבו סברא להיפוך ע"ש וטעמא מבואר בהרמב"ם ס"פ מהל' בית הבחירה משום דקדושתה תלוי בכבוש וכיון שבטל הכבוש בטלה הקדושה וכ' שם דקדושת עזרא קידשה לע"ל משום דלא נתקדש מתחלה ע"י כבוש כ"א בחזקה ע"ש פי' לדבריו שבאו ע"י חזקת ורשיון המלך כרש ואף שנחרב עתה הבית מ"מ לא ניטלה מאתנו אותו הרשיון לדור שם גם עתה וע"ש בכ"מ:
והנה בדברי התוס' הללו מיושב קו' תוס' לקמן ע"ב ד"ה קדושה קדושת עולם כו' דר' אלעזר דלקמן בקדושת מחיצה איירי ממשכן ומקדש ובפ"ק דחולין לענין תרומה איירי וקדושת הארץ נתבטלה:
והנה מעתה יש לומר דר"ג דאמר אחד מכל אלו תנן אמתני' דוקא קאי משום דהיה קשה לו מדקתני נטמא בעזרה כו' וקשה מנלן וע"כ מדכתיב משכן ומקדש ולא איצטרכי לדר"א אילו נאמר מקדש ה"א משום דקדוש קדושת עולם משום דס"ל למתני' לא קידשה לע"ל וגם מקדש לא נתקדש לעולם כמ"ש תוס' הנ"ל ואם כן אחד מכל אלו תנן משא"כ רב הונא ס"ל לעולם קדשה לע"ל ובכל אלו תנן ואפ"ה חייב נטמא בעזרה דתרתי שמעת מיניה דמשכן ומקדש כמבואר לקמן במסקנא לכתוב אידי [ואידי] משכן או אידי ואידי מקדש:
ומיושב השתא קו' תוס' ד"ה תני אחד וכל אלו דע"כ צריך להגיה המשנה דעיקרא דמילתא אמתני' קאי ודו"ק: