מה אנן קיימין אם בממחין אף רבנן מודין. פי' הגר"א ז"ל וגירסתו בכי"ק ופירושו בשנו"א הוא כך אם במוחה כל אחד על חבירו שלא יתרום עבורו בזה אף רבנן מודים דאין תרומת הראשון תרומה דהא אין לו רשות לתרום רק על חלקו לבד כי על חלק חבירו היה חבירו מוחה לו ואי בשאינן ממחין אף ר"ע מודה דתרומת הראשון תרומה דהא כשאין מוחין יש רשות לאחד לתרום אלא כי אנן קיימין בסתם ר"ע אומר סתמן ממחין וחכמים אמרי סתמן אינן ממחין ומסיק הגמ' על דעתי' דר"ע סאה של ראשון חצי' תרומה וחצי' טבל טבול לכל סאה של שני חצי' תרומה וחצי' טבל טבול למעשרות דהא סאה של שני כבר חצי' מתוקן מן תרומת הראשון לפיכך הוי חצי תרומה וחצי חולין מתוקנין מן ת"ג ולא הוי רק טבל למעשרות לא צורכה דלא פי' לא צריכה אלא חצי סאה של שני מהו שתפטור חצי סאה של ראשון מי אמרינן כיון דחצי סאה של טבל שנשאר ביד הראשון אינו בעת הפרשה לא נתכוין עליו ואינו מתוקן או דילמא נתקן גם הוא. ופשיט מן אריסטון כו' חזקה על הכל תרם ואח"כ שאל הגמ' אליבא דר' יוסי דס"ל אם תרם הראשון כשיעור אין תרומת השני תרומה מה כשיעור תורה או כשיעור חבירין פי' כמו שרגיל בעין יפה או בינוני אין תימר כשיעור תורה האיך איפשר שיהיו חכמים סוברים אפילו עבר על שיעור תורה שיהא תרומתו תרומה אלא ע"כ שר' יוסי מפרש דברי חכמים שמה שאמרו תרומת הראשון תרומה בנותן כשיעור דוקא אבל אין תימר שהשיעור שאמר ר"י הוא שיעור חברין נוכל לומר דר' יוסי אינו מפרש דברי חכמים אלא חולק עם חכמים דחכמים ס"ל אפילו כשפיחת מן השיעור דחברין נמי תרומתו תרומה מידי דהוי על שליח שפיחת או שהוסיף עשרה ור"י סבר כיון שלא נתן כשיעור חברין אין תרומתו תרומה וחולק ר' יוסי עם חכמים וה"ג אין תעבדיני' כשיעור תורה ר' יוסי כרבנן ואין תעבדיני' כשיעור חברין לית ר' יוסי כרבנן כן גירסת הגר"א ז"ל בכי"ק וכן מפרש בשנו"א ז"ל: