ר' יעקב דרומייא בעי מתניתן דלא כרבי דוסא דרבי דוסא אמר בשחרית כו' אבל לא לעיתותי ערב משום שאינו ברשותו והכא במתניתין לא קתני כ"מ שיגיע לולבו בידו דהוי כמו בשחרית כל מה שילקטו אלא כ"מ שהגיע דהואי ביום טוב דהיא למחר אומר והוא כמו לעתותי ערב וא"כ מתניתין דלא כרבי דוסא והיא כפי' הפ"מ ז"ל. ודו"ק:
תמן את אמר אין הפקר אנסום הפקר והכא את אמר הפקר אר"א תמן ע"כ הוא מפקר ברם הכא ע"ד היא מפקר כן הגירסת הק"ע ז"ל ומוכח הוא פי' דתמן כל ההפקר הוא בע"כ כדי שלא יכשל בעון מעשרות ואע"ג דאין לו מי שכופה אותו ע"ז וברצונו הוא מפקר עכ"ז בע"כ כדי שלא יכשל חבירו נתרצה וגומר בדעתו מרצונו והיינו שאין הפקר אונסין הפקר והא דמסיק אין אנו אחראין לרמאין הוא עוד טעם ב' כפי' המפרש בתוספתא פיאה פ"ב ברם הכא לדעתו הוא מבקר לאו שלא יכשל חבירו אלא לטובתו כדי שחבירו יאמר ג"כ כן ויתן לו ולא יכשל היא ולא בע"כ כדי שלא יכשל חבירו אלא הוא לדעתו: