תני של פיגול ושל נותר כו'. הגר"א ז"ל בכי"ק מגי' כאן וכצ"ל תני פיגול ונותר של קדשים קלים א"ר יונה פיגול ונותר לאחר זריקה לא כלפני זריקה הן לא אמר אלא פיגול ונותר שאין זריקה מתירתו הא קדשים קלים הואיל והן מותרין אחר זריקה אפילו לפני זריקה אין לוקין עליהן משום זרות א"ר יוסי פיגול ונותר לאחר זריקה לא כלפני זריקה הן לאיזה דבר נאמר פיגול ונותר להוציא קדשים קלים לאחר זריקה הא לפני זריקה הואיל והן אסורין בקדשים קלים לוקין עליהן משום זרות א"ר אבין מתניתין מסייע לר' יוסי כן גי' הגר"א ז"ל בכי"ק. וה"פ דבמתניתין גרסינן חתיכה של ק"ק ושל פיגול ע"ז אמר דתני בברייתא פיגול ונותר של קדשים קלים ע"ז אמר ר' יונה דקמ"ל בזה דקדשים קלים בעלמא לפני זריקה בלא פיגול אין לוקין עליהן דהא קשה למה נקט פיגול ונותר דהא לפני זריקה בלא"ה אסורה לזרים ולכהנים וכשנעשה פיגול בזריקה [דהא קיי"ל דלא נקבע פיגול אלא בזריקה כדאיתא במס' פסחים דף ס"א ע"ב עיי"ש] הוי כלא נזרק כלל ואיסורו הוא משום שלא נזרק כדגרסינן פיגול ונותר לאחר זריקה לא כלפני זריקה הן פי' דע"כ פיגול ונותר הוא לאחר זריקה לא כלפני זריקה הן בתמי' דהא דמי כאילו לא נזרק ולמה לי' למימר דנתפגל בזריקה הא בלא"ה יש לחשוב קדשים קלים שלא נזרק עליהן דאסור לזרים ולכהנים וא"כ למה נאמר פיגול ונותר [כמו דמסיק בסמוך מפורש בלשון זה למה אמר פיגול ונותר] ואלא ע"כ לאשמעינן דלא אמר אלא פיגול ונותר שאין זריקתו מתירתו שאין לו עוד שוב תקנה בזריקה הא קדשים קלים הואיל והן מותרין אחר זריקה אפילו לפני זריקה אין לוקין עליהן משום זרות ע"ז פליג ר' יוסי ואמר איפכא מוכח מהאי דיוקא גופה פיגול ונותר לאחר זריקה לא כלפני זריקה הן לאיזה דבר נאמר פיגול ונותר כנ"ל אך לאשמעינן להוציא קדשים קלים דקמ"ל בלאחר זריקה דוקא בפיגול אסור אבל בלא פיגול לאחר זריקה מותר וזה פשיטא הוא אלא לאשמעינן דדוקא לאחר זריקה הא לפני זריקה הואיל ואסורין בקדשים קלין לוקין עליהן משום זרות: