הא משחשיכה מותר לית הדא פליגי על ר' יוחנן דר"י אמר הילכו בנדרים אחר לשון בני אדם האי לית הדא פליגא על ר' יוחנן הוא בניחותא וכן איתא כה"ג בירושלמי במס' גיטין פ"ג ה"ה לית הדא פליגי על דר"י ופי' הרשב"א ז"ל דבניחותא הוא ועיי' בירושלמי בפ"ו במס' שבת נמצא ג"כ לית הדא פליגי בניחותא ועי' בדברינו שם וה"נ דכוותיה דקאמר בניחותא דלית הדא פליגי על ר"י דר"י אמר הילכו בנדרים אחר לשון בני אדם דאף כלשון ב"א נמי היום הולך אחר הלילה והלילה שייך ליום המחרת לית אורחא דבר נשא מימר לחברי' ברומשא לא טעמית כלום רמשית ואמר אתמול ופירושא קמפרש הרי דקאמר אתמול אלמא דקרי ליום שעבר אתמול והלילה הולך ליום המחרת ושייך הלילה ליום המחרת לפיכך מותר משחשיכה ופריך אמור דבתרה והוא פליגי לית אורחיה דבר נשא מימר לחבריה בצפרא לא טעמית כלום רומשית אלמא דקרי ללילה שעבר אתמול מימר יום דין פי' לדבריך דבלשון ב"א ג"כ כלשון תורה היום הולך אחר הלילה שעבר הו"ל למימר יום דין ולית הוא פליגי בתמיה ודוק:
יום זה משבת זו ושבת זו מיום זה יום זה מהיום פי' פיסקא דגמ' הוא דקאמר לפי שבמתניתן לא קתני רק בבא זה יום ובבא דיום אחד ולא תנינן בבא האומר יום זה וקאמר פסקי הגמ' יום זה משבת זה אנו למידין משבת זו ושבת זו מיום זה ויום זה מהיום פי' דיום זה דמי להיום וע"כ שבת זו דמי ליום זה ותנינן במתניתן בחדא בבי דהיום אינו מיום ליום ודכותי' שבת זו אינו מיום ליום משום דהיום ויום זה שוין הן ויום זה כהיום ולפיכך כמו היום אינו מיום ליום ודכוותיה יום זה אינו מיום אל יום ודכוותיה שבת זו אינו מיום ליום וע"ז קאמר הגמ' כמ"ד הלכו בנדרים אחר לשון ב"א בתמי' ברם הכא כמ"ד הלכו בנדרים אחר לשון תורה ובלשון תורה היום הזה כהיום דמי כמד"א היום הזה נהית לעם היום אתה עובר את הירדן והיום הזה והיום חד משמעות הוא וכמו שאנו אומרים בספירה היום יום אחד בעומר ומשמעותיה היום הזה כי כן הוא בל' תורה היום הזה והיום חד משמעות הוא אבל בל' ב"א היום הזה אינו כמשמעו' דהיום ע"ז אמר ר"י בוצרייא כן אורחי' דב"נ מימר לחבירו סובר לה הדין יומא הרי דבלב"א נמי אומרי' על היום היום הזה דקאמ' הדין יומא ודוק: