ר' יונה בעי וכר"מ מעשר מכל קלח וקלח דתנינן תמן אר"מ וכי מפני מה טימא אלא מפני משקה הפה, משנה היא במס' מכשירין (פ"ו) גבי אגודות של ירק ס"ל לת"ק דמוכשר לקבל טומאה שמרביצין עליהן מים ור"י ס"ל דבלחים אין מרביצין עליהם מים ור"מ ס"ל אפילו לחים מ"מ מוכשרין מפני משקה הפה שניתן עליהם משקה הפה כדי להסיר האבק שעליהן כן פי' המשניות להרמ"בם ז"ל שם, ואיתא בתוספתא שם אגודות של שווקים הבאין מבית השווקים טמאין, ולא במקום אגד לבד אמרו אלא כולה מפני שמתרפרפת וחוזר ואוגדה דברי ר"מ ע"כ, פי' לא במקום האגד דהיא צד החיצון של האגודה ששם האבק נופל, אלא אפילו הקלחין שבפנים ששם אינו נופל האבק ואינו צריך למשקה הפה ואינו יורד לשם ממשקה הפה ממה שמלחלח הקלחין העליונים עכ"ז טמאין מפני שמתרפרפת וחוזר ואוגדן, ונמצאו מה שבפנים בחוץ ומה שבחוץ מבפנים, וצריכין אח"כ הקלחין שמבפנים למשקה הפה מפני שעתה הם מבחוץ וא"כ כיון דס"ל לר"מ דדרך אגודה ליתור ונתבטל האיגוד הראשון א"כ צריך לעשר מכל קלח וקלח כמו מכל אגודה ואגודה דהא נתבטל האגודה הראשון ונתערבו והיינו דמסיק כמה דתימר תמן דרך אגודה ליתור והיא קשורה בפיו, תיבת קשורה היא כמו כשורה בכ"ף דקו"ף וכ"ף מתחלפים בתיבת גיכ"ק כמו במתניתן (דספ"ב במס' סאה) שדה שקרסמוהו נמלים, ופירשו המפרשים ז"ל דהא כמו כרסמוהו מלשון יכרסמנה וכן (בפ"ב דמס' שביעית) במתניתן מקרסמין מזרדין והוא כמו מכרסמין מלשון יכרסמנה עיי' בפי' המשניות להרמב"ם ז"ל, וכהנה רבות בלשון הירושלמי, וכן בפ"ק דמס' שביעית (ה"א) מעבה את הכורת והוא קורות עי"ש, וה"נ תיבת קשירה הוא כמו כשורה כלומר מוכשרה לקבל טומאה כלומר מוכשרה בפיו, וע"כ כמו דאמר ר"מ דרך אגודה ליתור והיא כשורה בפיו ע"כ טמא כל האגודה מה שבפנים מפני שמסיר בפיו האבק אף מקלחין הפנימים מפני שדרך אגודה ליתור ונתבטל איגוד הראשון א"כ צריך לעשר מכל קלח וקלח דהא נתבטל איגוד הראשון שלו וט"ס דמוכח איכא הכא הנראה לעינים, ולפענ"ד אין כאן ט"ס רק תיבה אחת דבמקום ברם צ"ל אף וה"פ דע"כ צריך לעשר מכל קלח וקלח כמה דתימר תמן דרך אגודה ליתור והיא קשורה בפיו אוף הכא דרך אגודה ליתור והוא נותן מה שבפנים לחוץ ומה שבחוץ לפנים פירוש כמה דתימר לענין הכשר דמתרפרפים וחוזר ואוגדם ונמצא אח"כ מה שבפנים לחוץ והיא מוכשרת בפיו ואמר אוף הכי לענין מעשר דרך אגודה ליתור וחוזר ונותן אח"כ מה שבפנים באגודה הראשונה בחוץ באגודה שני', ומה שבחוץ בפנים ר"ל כמו שחיישינן על בפנים בחוץ לאותה אגודה לענין הכשר, כן נמי ניחוש על בפנים בחוץ וחוץ בפנים לענין מעשר מה שהיה בתחלה באגודה הראשונה בפנים היא עתה באגודה שני' בחוץ ורבותא הוא דנקט לא די שנתן מחוץ זה לחוץ זה אלא אפילו נמי דבטל כל עיקר אגודות הראשונים ואגודות חדשות לגמרי באו לכאן מהחוץ לפנים ומהפנים לחוץ זהו איבעי' דר' יונה: