1
(ג) מדבר ביעקב. כדמפ' שהוא התנה התנאים עם הקב"ה אם יהיה כו' והבטיחו הקב"ה. ואמר ע"ז ועתה בנים שמעו לי (כמו שהתניתי לאביכם וקיימתי כן אקיים לבנים) ואשרי דרכי ישמרו כדמפ' אשרי ואשריכם כו':
2
(ד) אשרי ואשריכם כו'. משום דאח"כ כתיב אשרי אדם שומע לי דרש ב' אשרי. אשרי אדם הוא אשריכם. ואשרי דרכי ישמרו הוא אשרי לי:
3
(ה) אף לבניו כו' כל התנאים הללו כו'. וז"ש שם שמעו מוסר וחכמו ואל תפרעו שמעו מוסר הוא מ"ע כמ"ש אם בחקותי תלכו ואל תפרעו מל"ת כמ"ש את מצותי תשמרו:
4
(ו) אשרי ואשריכם כו' שנאמר אם בחקותי כו'. נראה שירמוז ג"כ למ"ש בת"כ אם בחקותי תלכו שהמקום יתאוה שיהיו ישראל עמלים בתורה. ור"ל כמ"ש (פ"ק דעבודת כוכבים ה) אם לשון תחנונים ע"ש: