משלה . . . משלו. כלומר, מכוחה . . . מכוחו. וכ"ה בכי"ע.
בדמין וכו'. כלומר, כמנהג המקום שלא היו שמים את מה שהכניסה בשוויו האמיתי (כמשנת כתובות פ"ו מ"ג), נוטלת את העבדים בדמין ששמו אותם.
ילדים, נוטלתן נערים וכו'. כלומר, משום שבח בית אביה נוטלתן כמו שהם, ומוסיפה (או שהבעל מוסיף) לפי הדמים שבכתובה. ועיין בבה"א.
אילו ואילו וכו'. כלומר, בין עבדי מלוג בין עבדי צאן ברזל.
כמות שהיא וכו'. כלומר, בלי בנים, וריקנית.
מעוברת?1 וכו'. אבל בלא בנים, אינה אוכלת, משום שאין העובר מאכיל, ואף עבדיה אין אוכלין.
שחלקו של עובר וכו'. ועובר פוסל בת כהן לישראל (אפילו אין לה בנים ממנו), ואינו מאכיל בת ישראל לכהן, לא אותה ולא את עבדיו.
הבת מאכלת וכו'. והעמידוה בירושלמי ובבבלי (לפי אביי) בנכסים מועטים, ובשיש שם בן. ולפיכך העובר אינו מעלה ואינו מוריד, שאם הוא בן הרי אין לו כלום בנכסים מועטים, ואם היא בת לא תיקנו לה מזונות כל זמן שלא יצאה לאויר העולם, עיין בבה"א.
ר' שמעון או' וכו'. והוא מדבר ברגיל, בנכסים מרובים, ולפיכך, כולם (כלומר, בין עבדי מלוג, בין עבדי צאן ברזל) זכרים (כלומר, אם היורשים הם זכרים) יאכלו מחמת הזכרים, אבל אם היורשות נקיבות לא יאכלו, שמא וכו'. ועיין בבה"א.