ויטול רשות וכו'. כלומר, לא יעכבם בתחילה לעצמו על מנת ליטול אח"כ רשות מן הלוי או הכהן, עיין בבה"א.
אבל מלוה וכו'. כלומר, שנותן דמי המתנות למפרע, ומעכבן אח"כ לעצמו בתור פרעון החוב.
מכרי כהונה וכו'. כלומר, מכרי האבות שנותנים להם את המתנות בקביעות, ולא יפסידו את חלקם אפילו אם לא יתן להם מעות למפרע על חלקם. ועיין בבה"א.
ודברים האובדים וכו'. כלומר, דברים שחייב ליתנם מיד לכל כהן שיזדמן לו כדי שלא יתקלקלו, אין אצלם מכירי כהונה, ואף הם מותרים ללוות על חלקם בדברים האבודים.
לתוך הנקע וכו'. כלומר, לתוך מקום המשתמר, כגון בתוך נקיק או קוצים, אבל אינו מחוייב ליטפל בהן, שהרי בין כך ובין כך יסרחו בדרך.
בין הגוים וכו'. כלומר, ויודע שהם יכריחו אותו למסור להם את התרומה, עיין להלן.
בידו דברים וכו'. לא דברה התוספתא אלא בהוה, שדרכם של הגוים לדרוש מעוברי הדרך את הדברים שאינם יכולים להגיע לעיר.
הסלע. ואל ימסור להם בידים.
נותנן בפונדתו. חולק על הרישא, ואוסר להשליכן לתוך הנקע, אלא חייב ליטפל בהן בגופו עד שיסריחו. ועיין בבה"א.