שתלים וקרמלים וכו'. מהות הקרמלים לא נתברר, אבל מתוך הירושלמי אנו יודעים שהם פטורים מן המעשרות, והם עושים כמין דלועים בשרשיהם. ומתירה הברייתא להביא אותם מחו"ל כדי לשתלם במוצאי שביעית מיד, שהרי עדיין אינם ראויים לאכילה, ולא נחשדו ישראל על זריעה בשביעית, ולפיכך מותר להכניסם מחו"ל בשביעית. וברייתא זו נשנתה לפני שהתירו להביא ירק מחו"ל.
לאכל עליהן וכו'. כלומר, כדי לאכול את העלים שלהם, שהרי העלים הם כשאר ירקות, ועדיין לא התירו להביא ירק מחו"ל.
ודורכין וכו'. כלומר, כדי לדרוך אותם בגת בארץ. ואעפ"י שמעולם לא גזרו על הבאת פירות האילן מחו"ל, אבל אסור להביאם כדי לדרוך אותם בגת בארץ, שהרי אסור לעשות כן בפירות הארץ (פ"ח מ"ו), וכבר אמרנו (לעיל שו' 55–56) שפירות חו"ל כפירות א"י לעניין זה.
ולא חושני וכו'. צ"ל: ולא חוצני (כגי' ד וכי"ע) וכו', כלומר קני פשתן לפני הכתישה והשרייה.
מביאין וכו'. מפני שכבר התירו להביא יבשת מחו"ל, כלעיל שו' 50.
לעשותן בארץ. מפני שעדיין לא התירו לכבוש ולייבש בארץ. עיין מ"ש לעיל שו' 50.
סמך וכו'. כלומר, בארץ סמוך לחו"ל, והיינו בספרי (בגבולות) א"י, מפני שאין שם חשד, וכולם יודעים שבאו מחו"ל. ועיין בבה"א.