אם לא נראה וכו'. כלומר, לאו דווקא בכל החדשים (כלעיל פ"א, שו' 74), אלא אפילו בתשרי הדין כן. ועיין בבה"א.
אם לא נראה וכו'. שמא צ"ל: אפילו נראה (כהגהת בעל תוס"ב, ע"פ הירושלמי והבבלי) וכו'.
שכבר חדש שלפניו וכו'. כלומר, שהירח החדש שבפניו כבר קידשו, והמולד מקדש, ואין ב"ד מקדשין, אלא מקיימין (כמפורש בירושלמי), והיינו שאין מבטלין אותו, ואם לא אמרו כלום הוא מקודש מאליו, עיין בבה"א.
אם באו עדים וכו'. כלומר, אפילו לאחר תקנה (משנ' פ"ד מ"ד) שהתקינו שלא יהו מקבלים את העדים לאחר המנחה, מ"מ תוקעין היו (והכל הוא מדברי ר"ש בן אלעזר שלעיל), שהיום מקודש מאליו, שהרי ידוע שיש עדים ויש כאן חדש, עיין מ"ש לעיל בסמוך.
מוסיפין קרבין וכו'. כלומר, אבל אין מוספין, מוספי ר"ה, קריבין אלא עד שיקדשו את החודש, הואיל וב"ד לא קיימו אותו מאתמול, יש בידם רשות להקריב את קרבנות ר"ח למחרתו, ואין אומרים בכגון דא עבר זמנו בטל קרבנו, ולעניין מועדות מונין מן הראשון, והמניין לחוד, והקרבנות לחוד, עיין בבה"א. והכל הוא לפי שיטת ר"ש בן אלעזר שלעיל.
דברים אילו וכו'. כלומר, שיקבלו את עדי החדש כל היום.