1
לא יאכל וכו'. מפני שר' אליעזר סובר שתרומה קובעת אפילו בדבר שלא נגמרה מלאכתו למעשרות.
2
בתורם שבלין וכו'. מפני שעיקר גמר מלאכה לא נאמר אלא בגורן, יקב ויצהר בלבד, ואין תרומתו מועילה לעשות את הפירות הללו כגגמרה מלאכתן. ועיין בבה"א.
3
בכלכלה וכו'. שהרי מיד שליקט כל צרכו נקבעה הכלכלה למעשרות (משנה פ"א מ"ה), ומכיוון שתרמה הרי כבר אינו יכול להוסיף עליה (שלא יערב טבל גמור עם פירות שהורמה תרומתן), ונמצא שתרימת הכלכלה היא היא שעושה אף גמר מלאכה למעשרות (ע"פ הגר"א בשנו"א), ובדבר שנגמרה מלאכתו אף החכמים מודים שתרומה קובעת.
4
מתיר. ר' שמעון חולק על עצם הדין, וסובר שתרומה אינה קובעת אפילו בדבר שנגמרה מלאכתו (אם בדעתו להכניס את הפירות לביתו), וממילא מתיר אף בכלכלה.
5
שלשה מעשרות וכו'. כלומר, תרומה, מעשר ראשון ומע"ש (או מעשר עני בשלישית ובששית).