אפי' היא מאה וכו'. כלומר, אפילו הזמורה ארוכה מאה אמה, ונמצא שעיקר הגפן מרוחק מן התבואה הרבה יותר מכשיעור, מ"מ הכל אסור, שהרי יש כאן תבואה בכרם, תחת הזמורה ממש.
היא וכו'. כלומר, הזמורה עצמה, דהיינו העץ. ועיין בבה"א.
ואינו מקדש וכו'. מפני שבתבואה אנו הולכים אחר עיקר התבואה, שהרי כתוב כרמך לא תזרע כלאים, ואינו כתוב שדך לא תטע כרם.
יספר. מפני שדרכו של ירק להגזז (עיין לעיל שביעית פ"ב שו' 45 ובבלי ביצה ל"ד א') ואינו מפסיד הרבה בגזיזה.
היו שרשין וכו'. כלומר, אם היו שרשי הגפן יוצאים לתוך ד' אמות שבין הכרם והתבואה.
שרשי פיאה וכו'. כלומר, שרשי עשב הפואה (אודם הצבעים) יוצאין לתוך ארבע אמות שבכרם. ונקט עשב זה מפני שדרך שרשיו להתפשט הרבה, עיין בבה"א.
אפי' למטה וכו'. בבה"א שערתי ש"אפילו" כוונתו כאן: אף אילו וכו', כלומר, אף שרשים הללו שדרכם להתפשט, אף הם מותרים אם יצאו למטה מג' טפחים של הכרם.