ארבעים וחמש וכו'. כלומר, הזורע ירק מסביב הגפן האמצעית, ומדברים בכרם רגיל שיש בו ד' אמות בין גפן לגפן חוץ ממקום גזעי הגפנים. ולפ"ז יש כאן יותר מט"ז אמה מן הירק עד השורה הרביעית, ולא נתקדשו אלא השורה האמצעית ושלש שורות משני צדדיה, כלומר שבע שורות של שבע גפנים (שלש גפנים מכל צד), מ"ט גפנים. אבל הואיל ואם אתה מודד באלכסון מגפן האמצעית עד הקרנות של השורות החיצוניות את מוצא יותר מט"ז אמות, הרי נופלות ארבע גפנים שבקרנות, ונמצא מקדש מ"ה גפנים.
על חמש חמש וכו'. ואעפ"י שבנטיעה כזו נופלות עוד שמנה גפנים, מ"מ הואיל וסתם כרמים נטועים ד' על ד', הרי אין העין מבחינה בין מטע ד' על ד' ובין מטע ה' על ה', ולפיכך עשאוהו כסתם כרם. (תיו"ט).
שש שש וכו'. וכאן כבר העין מבחינה היטב ורואה שכרם זה אינו נטוע כסתם כרמים, ולפיכך העמידוהו על דינו.
תוקע בארץ וכו'. הגר"א מגיה תוקע [יתד] בארץ וכו'. ור' שמעון בן אלעזר חולק על הת"ק בכרם נטוע חמש על חמש, ואינו אוסר בו אלא ל"ז גפנים. (ר' יונה בר"ג). ועיין בבה"א.
בקרן טבלה. כלומר, בכרם נטוע חמש על חמש נראות החיצוניות כעומדות בקרן טבלה, ואין מצטרפות לגפנים האסורות, ואין לגזור בהן אטו כרם נטוע ד' על ד'. (הנ"ל).