שיש בו מעשה מתחלתו וכו'. כלומר, שבדבורו הקדים את המעשה לתנאי, ואם אין תנאי קודם למעשה, המעשה קיים והתנאי בטל.
מגורשת. כלומר, מותרת להנשא. ובקטע מן הגניזה: חלוצה. וסובר תנא זה שיש תנאי בחליצה, ואם הקדים תנאי למעשה אינה ניתרת לעלמא.
מקודשת. משום שהקדים את המעשה לתנאי, והמעשה קיים והתנאי בטל, כברישא.
ר' שמעון בן לעזר אומ' משם ר' מאיר. צ"ל ר' שמעון בן יהודה אומ' משם ר' שמעון, כמו שהוא בכי"ע ובבבלי, והוא חולק על ר' מאיר ואינו מצריך תנאי קודם למעשה. ועיין בבה"א.
שלא היתה בעילה אלא מחמת קידושין הראשונים. כ"ז היא אשגרה מלהלן פ"ד, שו' 13, וליתא במקבילה שבבבלי. ועיין בבה"א.
כלל אמ' ר' שמעון וכו'. הוא עניין בפני עצמו, ואינו דבוק לרישא, והוא סובר שאין תנאי לא בביאה ולא בחליצה, מפני שאי אפשר לעשותן ע"י שליח, עיין בבה"א.
כיצד, הריני מגרשך וכו'. התנא נותן דוגמא לתנאי שאפשר לקיימו ע"י שליח.
ותנאו בטל. צ"ל: קיים, כמו שהוא בד, בכי"ע ובירושלמי.