1
ראתוי. ראוי.
2
מה למעלה וכו'. מה למעלה מן השמים, ומה למטה מן התהום.
3
מה לפנים וכו'. מפורש להלן, שו' 40.
5
סדרי תקופות וכו'. כלומר, מעשה בראשית במשמעותו המצומצמת, לפני שנבראו השמים, השמש והלבנה, שמיכן אנו למדים סדרי תקופות.
6
אדם על וכו'. והרי אמרנו שאינך שואל אלא לפני שנבראו סדרי תקופות, ומיכן שאתה שואל אחרי שנבראו, אע"פ שעדיין לא נברא האדם.
7
אתה דורש וכו'. כלומר, אתה דורש וקולך הולך, כמפורש בירושלמי, אבל מיום שנבראו השמים והמזלות ולפני שנברא האדם אין אתה דורש אלא שואל וחוקר גרידא.
8
מה היה וכו'. התוספתא מפרשת "מה לפנים ומה לאחור" שבמשנתנו פ"ב מ"א (לעיל, שו' 35).