ובמעשר שני שאין בתרומה. צ"ל: ובמעשר שני וביכורים שאין בתרומה, כגי' כי"ע. והברייתא מונה להלן כמה דברים שנוהגים בתרומה ולא במע"ש, ומהם שנוהגים בתרומה ולא בבכורים. ומפרש מתחילה חומרי תרומה שאינם במע"ש.
מן הגמור. כלומר, שאינו מפריש תרומה מדבר שלא נגמרה מלאכתו, מה שאין כן במע"ש (אם עבר והפריש תרומה ומעשר ראשון), מותר לו להפריש, שהרי לעצמו הוא מפריש.
ומדמעת וחייבין וכו'. מה שאין כן מע"ש שאם אין לו פדיון (כגון פחות משוה פרוטה) בטל ברוב, וכן אין חייבין חומש על אכילתו. ועד כאן הם חומרי תרומה שאינם במע"ש.
בכל הפירות וכו'. מה שאין כן בבכורים שאין נוהגים אלא בשבעה מינים.
בשאר שנים וכו'. מה שאין כן במע"ש, שאינו נוהג בשנה שלישית ושנה ששית.
קונה וכו'. כלומר, אם קרא שם מע"ש על קנקן סתום של יין, קנה מעשר, וחייב לאכול אף כנגד הקנקן.
ואוסר דמיו וכו'. כלומר, מע"ש מתחלל על הדמים, וכן אוסר את עירוביו וספק עירוביו אם יש לו פדיון, מפני שהוא דבר שיש לו מתירין.
חומש. כלומר, כשפודהו, אבל לתרומה אין פדיון ואין חומש.
ודוי. כלומר, אפילו אין לו אלא מע"ש בלבד מתודה, מה שאין כן בתרומה. עיין בבה"א.
אלא בפדיון. כלומר, מחוץ לירושלים, מה שאין כן תרומה שהיא מותרת לכהנים מיד.