והמחביץ והמגבין וכו'. פירשו הגאונים שמחבץ הוא עושה גבינה ע"י נתינת דבר המעמיד בתוך החלב, והמגבן עושה גבינה ע"י שמקבץ פתיתי החלב הקפוי לעשות מהן חריץ של גבינה.
לעונת המעשרות. כלומר, כגון שנתפרסו עגוליו, ושכר פועלים הרי הם רואים לפניהם דבר שמותר להם לאכול ממנו.
איסור אחר וכו'. כלומר, או איסור אחר וכו', ואפילו באמת לא באו לעונת המעשרות אלא שאיסור אחר גרם לו, כגון שהיה נטע רבעי, והבעלים לא הודיעו לפועלים.
ואם קצץ וכו'. כלומר, אם קצץ עם הפועל שלא לאכול אינו אוכל, ואינו מחוייב להודיע לו את הטעם למה קצץ עמו.
אינו בא לעונת וכו'. צ"ל: בא לעונת וכו', כמו שהוא בכי"ע.
התר אחר וכו'. כגון שהיו מן ההפקר.
אינו אוכל. שהרי הפועל אינו יודע על ההיתר, והוא ראה לפניו פירות שאסור לו לאכול מהם, הרי על מנת כן נשכר.
הרי זה אוכל. ואינו חייב להודיעו שגם בלי קציצה היה מותר לו לאכול, ואין כאן משום גניבת דעת.