ישוב על קושית הפוסקי' הביאו הש"ך ס"ק נ"ב על הרמב"ם שסותר דבריו:
בזה י"ל מה שהקשו על הרמב"ם דבכוס של עבודת כוכבים סגי בב' תערובת לפי גירסתו בגמ' וברימוני בדן לפי גירסתו מצריך ג' תערובת והש"ך כתב דבאיסורי אכילה החמירו יותר וצ"ע דהא אנו מתירין מטעם ס"ס אפי' באיסירי אכילה ועריות ולפ"ז א"ש דלשיטת ר"י דס' א' בגופו כו' לא מקרי ס"ס וא"כ תערובת ראשון הוי כס' בגופו ותערובת ב' לא מהני ואסור עד ג' תערובת ואמנם כ"ז בפירש בפנינו תו בלקח משא"כ בפירש ממילא דאינו אלא משום שמא יקח אף לשיטת ר"י ולכן בכוס דאינו אלא לענין הנאה אוקמי אדינא דש"ס מותר משא"כ באיסורי אכילה כיון דפירש בפנינו אסור מדינא בתערובת ב' ולכן אפילו ממילא אסרו וזה אי נימא כדעת הגמיי' דס"ל לרמב"ם כר"י בס' א' בגופו וכן לדעת המ"מ שהבאתי שכתב דרמב"ם ס"ל כר"ת בספק אחד בגופו מ"מ בהא ודאי ס"ל כר"י דפירש ממילא אסיר כמו שכתב הגמיי' שהבאתי וא"כ תערובת ראשון הוי כמחצה על מחצה והוי כחד בתד ותערובת ב' אסור מדינא ולכן בעינן ג' תערובת משא"כ בפי' ממילא דאינו רק משום שמא יקח ולכן באיסורי הנאה אוקמי אדינא: