שייך לכלל י"ח ססי' ד':
(יז) בש"ע כתב דנקב מפולש טרפה בכ"ש ובאינו מפולש בעינן שיעור עובי ד"ז והוא לשון הרמב"ם ודרכו של רמב"ם שלא לכתוב רק מה שמבואר בגמרא וצ"ל דמפרש בגמרא דר"ע אמר נקב טרפה וכל נקב משמע מפולש אלא דר"ע לא מחלק בין קולשא לסומכא וע"ז אמרו לית הלכתא כר"ע ול"א אלא בקולשיה דשם אפילו מפולש כשר אבל בסומכא טריפה והיינו במפולש ואי אשתייר כו' ור"ל ואם אינו מפולש אז כשנשתייר כו' והנה רש"י כתב אם נשתייר בעובי דופנו ולא עבר המחט וכתבו האחרונים דמשכחת לה שנתחב בפנינו ואמנם קשה דלמה דחק רש"י ולא כתב סתם שאם יש חסרון מבפנים לטחול צריך שישתייר כע"דז אע"כ דס"ל לרש"י דזה כשר דאין זה בכלל נקב כלל אלא חסרון מבפנים ור"ע ניקב קאמר ובאמת אם ע"י חולי בא הנקב מצד אחד נמי דינא הכי אלא העיקר מה שבא רש"י לאשמועינן דדוקא בניקב מצד חוץ בעינן כע"דז משא"כ בחסרון מבפנים: