נוטלין
עצים הסמוכים לדופני הסוכה וכו' ומביאין מן המכונסין שברשות היחיד ואפילו היתה מוקפת לשם דירה ובלבד שתהיה לו פותחת ותהיה בתוך התחום שבת ואם חסר אחת מכל אלו הרי זה מוקצה. עיין בכ"מ שתמה על רבינו דלמה השמיט לר' יהודה דמהני בה תנאי ובאמת התוס' בביצה דף ל' ע"ב ד"ה אמר ר' מנשיא וכו' כתבו להדיא דהש"ס הוי מצי למפרך דכי בעי לאוקמא בסוכה דעלמא אמאי מהני ביה תנאי אלא דלא חש למפרך משום דלא קאי במסקנא וא"כ אין מקום כלל לתמיהתו.
ועיין במג"א סימן תקי"ח ס"ק י"ג מבואר דברי הכ"מ דלא קשה עליו קושית מהרש"ל, אך הוא הקשה דהלוא הב"י גופיה פסק בהל' שבת סי' רע"ט בנר שכבה דמהני ביה תנאי אף דבמוקצה מחמת איסור קיימ"ל כר' יהודה בשבת, הנה לפענ"ד נראה לחלק בשלמא בנר דהוא רק בסיס לדבר איסור וכדאמרינן בשבת פ' כירה דף מ"ז הנח לנר ושמן דנעשית בסיס לדבר איסור ובדבר הבסיס יש חילוק בין שוכח למניח מדעת, א"כ י"ל דאינה נעשית בסיס כלל אלא כשמקצה מדעתו, משא"כ כשמתנה הרי אין כלל דעתו להקצות לבסיס, וחזר הדבר מן מניח לדעת להיות כדין שוכח, משא"כ כאן בסוכה דהיא גופא איסורא ואלו שוכח לסתור סוכתו או נפלה בלי דעתו סוכתו יהיה בו היתר מוקצה זהו ליתא דיש כאן איסור בגופא ולא משום בסיס כלל א"כ אף תנאי לא מהני, ומה נפק"מ בדעתו, הא מ"מ בין השמשות איתקצאי מחמת איסור, ומה יועיל תנאי, וזה פשוט וברור בסברא ודו"ק.
ובלבד שתהיה לו פותחת ותהיה בתוך התחום שבת. ועיין בהשגת הראב"ד שכתב [ואיכא למימר דסמוך לעיר וכו' ובמ"מ כתב ואין הכרע באחד מן הפירושים] ובאמת למאי דאמרינן שם דר' יוסי תרתי לקולא קאמר משמע כפירש"י והראב"ד, דבסמוך לא בעי כלל פותחת, וי"ל דס"ל דה"פ ר' יוסי תרתי לקולא לפי שהזכיר בלשונו שני דברים בגירסתו פותחת וסמיכות התחום ושנים אלו הזכיר ר' יוסי להקל, והיינו משום דת"ק ס"ל דבעינן סמוך לעיר, ואם בפותחת לא נפק"מ כלל א"כ ר' יוסי דאמר פותחת ואפילו בתוך התחום לא אמר תרתי לקולא דבחד מיקל אפילו בתוך התחום, ובחד מחמיר דבעינן דוקא פותחת, משא"כ לת"ק, ועל כרחך אתה צ"ל (לצד) [כצד] הראשון של האיבעיא אמת הוא דלת"ק בעי פותחת וקאמר ר' יוסי אם יש לו פותחת אפילו בתוך התחום נמי מותר, וא"כ הזכיר ר"י הני תרתי להקל מת"ק וזה הפירוש הוא לדעת הרמב"ם ולא תהיה מיקל ר' יוסי בתרתי ואתי שפיר הפשיטות על צד האיבעיא, ודלא כמ"ש הפר"ח דלא יתכן להרמב"ם רק גרסא אחרת, ומ"מ לא יסוב הפשיטות על צד האיבעיא, ולפי מש"כ ניחא הכל ודוק.