אין לי אלא כרמך כרם אחר מנין ט"ס וצ"ל כרם אחרים מנין. פי' דהיינו שיהא חייב אפי' זרע כרמו של עכו"ם כלאים:
כרם ולא כלאים ט"ס וצ"ל ולא כרמך. פי' דכתיב ותבואת הכרם והתם לא כתיב כרמך אלא כרם לרבות של עכו"ם וחייב:
דר"מ היא. פי' הא דמרבה הכא דאף בשל גוי אסור לזרוע כלאים אתיא כר"מ דאמר אין קנין לנכרי בא"י דא"כ הוי כמו של ישראל אחר ולכך אתי שפיר הא דקתני בברייתא של אחרים דמשמע של עכו"ם נמי בכלל דאי לרבנן דסברי יש קנין וכו' מנלן דבשל עכו"ם חייב דילמא האי כרם אתי לרבות של ישראל אחר:
אמר ר' יוחנן ד"ה היא. פי' דאתא האי ברייתא אפי' כרבנן דסברי יש קנין וכו' וא"כ כרמו של עכו"ם מותר ליזרע כלאים והא דקתני הכא כרם אחרים דמשמע דשל עכו"ם לחיוב:
תפתר בעכו"ם שזרע כרמו כלאים ולקח ממנו ישראל. וקמ"ל מקרא דכרם שאינו צריך שיהיה דוקא בשעת זריעה כרמו אלא אפי' לקח אח"כ חייב והשתא אתי שפיר אפי' לרבנן דזה אסור טפי מבשל ישראל אחר וכיון דלא כתיב כרמך א"כ אפי' של ישראל אחר חייב כ"ש הכא: