חרש
וכו'. והראב"ד כתב טעה בזה וכו'. ועיין במ"מ במש"כ בזה ודברי טעם הם אלא שבעל משנה למלך תמה על המ"מ למה לא סייע להרמב"ם מירושלמי דפרק חרש באשר שהמ"מ בעצמו הביאו פרק י"א מהלכות גירושין וז"ל אשתו של חרש אפילו אשם תלוי אין בה בא אחר וקידשה תפסו בה קידושין גרש מותרת לחזור לראשון (והראב"ד) [ועל הראב"ד] ז"ל כתב אין ספק שנעלם ממנו הירושלמי עכ"ל משנה למלך. ואדרבה אני תמה עליו דהא במ"מ שם הביא הירושלמי דאמר על הא גירש מותרת לחזור לראשון הדא היא דתני ר' חייא אשתו של חרש שגירשה חרש והלכה ונישאת לחרש או לפקח קורא אני עליו לא יוכל בעלה הראשון לקחתה אשתו של פקח שגירשה והלכה ונישאת לחרש או לפקח קורא אני עליו לא יוכל בעלה הראשון לקחתה וכו' וגריס המ"מ לדעת הרמב"ם בסיפא אין אני קורא עליו וחילק בין רישא לסיפא דברישא כיון דחכמים תקנו נשואין לחרש לא יפה כחו מן הפקח שאם גירש אינו יכול להחזירה אבל בסיפא לא תקנו נשואין לחרש להורעת כחו של פקח וכו' עיי"ש. ונראה דלא הוי גריס נמי בסיפא או לפקח דזה לדעתו על כרחך נמי טעות סופר הוא דהא הוי מחזיר גרושתו מפקח לפקח וכתב המ"מ על גירסא זאת וכן נראה עיקר וזה שאמרו גירש מותרת להנשא לראשון ואילו הוי הפירוש בירושלמי כסברת המשנה למלך דגירש קאי אפקח שגירש אשת החרש שקידש לעצמו א"כ היכא מייתי ראיה לדין זה מהדא דתני ר' חייא בסיפא אשתו של פקח שנשאת לחרש שמותרת לחזור לבעלה הראשון הפקח הא אינו דומה אשת פקח לאשת חרש כמו שכתב המ"מ. וכן מביא הירושלמי אח"כ להחמיר באשת חרש שהלך בעלה למדינת הים ונשאת לפקח בחזקת שמת יותר מפקח שהלך למדינת הים ונשאת לחרש דהוי סברין למימר יוציא חרש ויקיים פקח וכמו שכתב המ"מ להדיא ועל כרחך צ"ל לדעת המ"מ דהאי גירש דתני גבי אשת חרש עניין בפני עצמו הוא ולא קאי אהך בא אחר וקידשה רק הוא עניין נפרד על חרש שגירש אשת הפקח שנתקדשה לו מותרת לחזור לראשון כיון שאין מעשיו כלום לא שייך ביה מחזיר גרושתו ועל זה מייתא סייעתא מהא דתני ר' חייא בסיפא וזה פשוט.
ונראה דבעל משנה למלך העתיק גירשה בהא הידועה דזה מורה דאדלעיל קאי אבל בנוסחאות הירושלמי הוא גירש ושפיר הוא ענין נפרד והנה חס ושלום שנעלם הדבר מעיני הראב"ד שלא ראה הירושלמי דהא הוא גופיה מייתי ליה בהלכות גירושין ובודאי ראה גם תחילת דבריו רק גירסתו היה כאשר היא כתובה בכל הספרים אני קורא בין ברישא ובין בסיפא אבל בכל זאת יהיה איך שיהיה תקשה להראב"ד האיך מייתי סייעתא להא דגירש מותרת לחזור לראשון דהא לגירסתו תני בין ברישא ובין בסיפא אסורה לחזור לראשון ונראה לי דהראב"ד מפרש בלשון שאלה ואבעיא כאלו אומר גירש מהו אם מותרת לחזור לראשון וכהנה רבות בלשון הירושלמי שהוא לשון קלילא וקצרה נקט וע"ז פשוט ליה מהך דר' חייא דאסורה לחזור לראשון זהו מה שיש לומר בדברי הראב"ד.