האשה
שאמרה וכו' באה ואמרה מת בעלי תנו לי את כתובתי אף להנשא אין מתירין אותה וכו' ואין דעתה להנשא אלא ליטול כתובה מחיים בלבד. ומזה הטעם נראה דעת הריטב"א לחלק דכאן במת בעלי יש חילוק בתובעת כתובה או לא ואלו באומרת גרשתני משמע דאף בתובעת כתובתה נאמנת דלכך באומרת מת לא מהימנת דכיון דכל הטעם מכח חומר שהחמרת בסופה וכאן אין רצונה ליקח איש רק להוציא ממון כמ"ש הרמב"ם להדיא משא"כ באומרת גרשתני דקים להו לחכמים דאין אשה מעיזה פניה בפני בעלה א"כ אף בשביל הנאת ממון אינה מעיזה ומותרת להנשא ואז אף כתובה יש לה ממדרש כתובה כשתנשאי לאחר וכו' ונכון הוא.
והנה באמת כל הוכחת התוס' בכתובות דף פ"ט בד"ה מגו דיכול לומר וכן הוכחת הרא"ש לדין זה הוא מכח הך קושיא דאמרינן בהוציאה כתובה ואין עמה גט דאין שם עידי גט מגו דיכול לומר לא גרשתיך וכו' תיפק ליה האשה שאמרה לבעלה גרשתני נאמנת ולכך תירצו דבתובעת כתובתה אינה נאמנת אמנם להרמב"ם דנאמנת על העיקר באומרת גרשתני ולא על התוספות וקושיות הגמרא הוא לרב נהי דעיקר לא גביא תוספות מיהא תיגבי ועל זה משני שפיר במגו דלא גרשתיך דבתוספות איכא מגו והתוס' והרא"ש שהקשו קושיא זו או י"ל דס"ל דכי היכי דנאמנת באומרת גרשתני לענין עיקר כן נאמנת לענין תוספות שניהם בכלל מדרש כתובה כמ"ש לעיל או דס"ל לשיטתם דרבי יוחנן דס"ל הטוען אחר מעשה בי"ד לא אמר כלום על כרחך הוציאה גט היינו עידי גט וסיפא כתובה ואין עמה גט היינו דאין שם עידי גט דאית ליה מגו דאי יש שם עידי גט תקשי לר' יוחנן דתגבה בכתובה אף העיקר כמו דהוי קשה לרב על התוספות ועל כן הקשו מן העיקר דתהא נאמנת אם אומרת גרשתני מדרב המנונא דהא ר' יוחנן נמי אית ליה דרב המנונא. על כן תירצו דלענין כתובה אינה נאמנת אם תובעת כתובה (ומזה היה ראיה להטור דאף הרא"ש דס"ל במילתא דר' יוחנן כדעת הרי"ף דמיירי במקום שאין כותבין כתובה מ"מ ס"ל לר"י הוציאה גט היינו עידי גט כמ"ש לעיל דהא גם הרא"ש הקשה בסוף נדרים קושיית התוס' הנ"ל).
ועוד יש לומר דודאי אף דאינה נאמנת על תוספות מ"מ כיון דנאמנת להנשא מחזקה דאין אשה מעיזה א"כ אין כאן מגו דלא גרשתיך דטוען ברצון טענה דמהימנינן ליה דאם יטעון לא גרשתיך לא מהימנינן ליה דאמרינן ודאי משקר דחזקה אין אשה מעיזה פניה בפני בעלה על כן טוען פרעתיך דלא ידעינן אם האמת כדבריו ולכך הוכרחו לומר דגם בזה לענין להנשא לאחר אינה נאמנת כלל בתובעת כתובתה ובהכי ניחא במה שתירצו דאינה נאמנת דמשמע כלל לא ולא תירצו דאינה נאמנת על הכתובה בתובעת כתובה דמ"מ יהיה קשה דאם נאמנת להנשא ליכא מגו.